چرخه‌ی بی‌ نهایت میان رسانه‌ های اجتماعی و سئو

سئو تا امروز مسیر طولانی را طی کرده و تکامل یافته است. یکی از عوامل محرک این تکامل، به‌روزرسانی‌های الگوریتم تغییر بازی گوگل و تأکید بر محتوای با کیفیت و تجربه کاربر بوده است. اینفوگرافیک زیر توسط PHAGroup این تحول را بهتر نشان می‌دهد.

اینفوگرافیک PHAGroup

یک فکر برای بازاریابان رسانه های اجتماعی در این مورد: چگونه این به روز رسانی ها بر اهمیت رسانه های اجتماعی شرکت ها و آژانس ها برای استراتژی های سئو تاثیر می‌گذارد؟

چندی پیش، مت کاتس از گوگل ویدئویی منتشر کرد که می‌گفت سیگنال‌های اجتماعی(معیارهایی مانند لایک‌های فیس‌بوک و فالوورهای توییتر، که نشان‌دهنده اقتدار و نفوذ یک پروفایل است) بر رتبه‌بندی جستجو تأثیری ندارد.

ولی بازاریابان با این فرض کار می‌کردند که سیگنال‌های اجتماعی در الگوریتم جستجوی Google تأثیرگذار است، چون که آنها قابلیت اعتماد و کیفیت را نشان می‌دهند.

این مقاله بیشتر به معنای رابطه بین سیگنال‌های اجتماعی و SEO می‌پردازد. به علاوه، ما یاد می‌گیریم که چگونه بازاریابان متمرکز بر سئو در مورد استفاده از رسانه های اجتماعی برای اهداف سئو فکر می‌کنند. بیایید با اطلاعات پس زمینه بیشتر در مورد SEO و سیگنال های اجتماعی شروع کنیم.

بینش ضروری در مورد رسانه های اجتماعی و سئو

  • تغییر موضع گوگل در مورد سیگنال‌ها و رتبه‌بندی‌های اجتماعی، اهمیت رسانه‌های اجتماعی برای سئو را نادیده نمی‌گیرد.
  • بازاریابان باید درک خود را از SEO و رسانه های اجتماعی با در نظر گرفتن اثرات مثبت افزایش ترافیک رسانه های اجتماعی بر رتبه بندی جستجو گسترش دهند.
  • رسانه‌های اجتماعی و سئو با هم کار می‌کنند و با بهینه‌سازی بازاریابی رسانه‌های اجتماعی و استفاده از روندها، دید و قدرت را می‌توان افزایش داد و به طور غیرمستقیم سئو را بهبود بخشید.

تاریخچه شبکه های اجتماعی و سئو

همانطور که قبلاً گفتم، اظهارات کاتز مبنی بر اینکه گوگل هنگام تعیین رتبه صفحه وب به سیگنال های اجتماعی توجه نمی‌کند، شگفتی بزرگی برای صنعت بازاریابی آنلاین بود. با این حال، در یک ویدیوی قبلی، خود کاتز گفت که سیگنال های اجتماعی یک عامل رتبه بندی بوده است.

می‌توانید درک کنید که چرا بازاریابان وقتی سه سال بعد، گوگل به آنها گفت: نه، بچه‌ها متاسفم، ما در حال حاضر به این موارد نگاه نمی‌کنیم، نگران و کمی آزرده شدند.

با این حال، سال ها بعد، شواهد نشان داد که گوگل دوباره از سیگنال های رسانه های اجتماعی برای رتبه بندی استفاده می‌کند.

من به تحقیق درباره این موضوع پرداختم و پنج نکته کلیدی را که هر بازاریاب باید در مورد استفاده از رسانه های اجتماعی برای سئو بداند، شناسایی کردم.

5 نکته ای که هنگام در نظر گرفتن تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو باید در مورد آنها فکر کنید

در انتشار محتوای شما در رسانه های اجتماعی نکات مثبت زیادی وجود دارد، اما باید فراتر از مزایای سئوی احتمالی نگاه کنید. در اینجا چند نکته در مورد تاثیر رسانه های اجتماعی بر دیده شدن جستجوی شما وجود دارد.

1.لینک های اجتماعی ممکن است بر رتبه‌بندی جستجوی شما تاثیر بگذارد یا نگذارد.

سیگنال‌های اجتماعی درباره اعتبار یک نمایه وجود ندارد، اما آیا گوگل لینک‌های منتشر شده در حساب‌های اجتماعی را بک لینک‌ معتبر می‌داند؟ وقتی یک پست وبلاگ در X ویروسی می‌شود، آیا آن پیوندهای جدید رتبه جستجوی پست را افزایش می‌دهند؟

Ahrefs، Search Engine Journal و Semrush همگی به آن نتیجه ای رسیدند که من گفتم:

هرچه محتوای رسانه‌های اجتماعی شما لایک‌ها و تعامل بیشتری داشته باشد، محتوای شما بیشتر دیده می‌شود. علاوه بر این، زمانی که محتوای شما در پلتفرم‌های اجتماعی جذابیت قابل توجهی پیدا می‌کند، قدرت، اثبات اجتماعی و دسترسی گسترده‌تری به دست می‌آورد.

در بهترین حالت، سیگنال‌های اجتماعی به جای ارتباط بین این دو، تأثیر غیرمستقیم دارند، اما این پیوندهای اجتماعی همچنان ارزشمند هستند. برای درک بهتر از انتشار اجتماعی صفحات خاص وب سایت خود، این کارها را باید انجام دهید:

مرحله 1: از Ubersuggest بازدید کنید، URL خود را وارد کنید و روی «جستجو» کلیک کنید.

از Ubersuggest بازدید کنید، URL خود را وارد کنید و روی «جستجو» کلیک کنید.

مرحله 2: روی «صفحات برتر» در نوار کناری سمت چپ کلیک کنید.

روی «صفحات برتر» در نوار کناری سمت چپ کلیک کنید.

مرحله 3: نتایج را مرور کنید.

نتایج را مرور کنید.

به خاطر این مقاله، ما بیشتر به ستون هایی علاقه مندیم که تعداد اشتراک گذاری های اجتماعی در فیس بوک و پینترست را نشان می‌دهند. همانطور که می‌بینید، صفحات ترافیک بالای من همگی در این پلتفرم ها دسترسی اجتماعی خوبی دارند.

به عنوان مثال، “کمک به موفقیت شما از طریق بازاریابی آنلاین!” تخمین زده می شود که ماهانه 11000 بازدیدکننده از گوگل دریافت کند. در حالی که تعداد بک لینک ها به صفحه قابل توجه است، آیا می‌تواند ارتباطی با تعداد اشتراک گذاری های اجتماعی داشته باشد؟ آیا این موضوع تاثیر سیگنال های اجتماعی در رتبه بندی سئو را نشان می‌دهد؟

2. رتبه بندی پروفایل های رسانه های اجتماعی در موتورهای جستجو

نمایه های اجتماعی شما قطعاً بر محتوای نتایج جستجوی شما تاثیر می‌گذارد. در واقع، نمایه‌های 

رسانه‌های اجتماعی اغلب جزو نتایج برتر در فهرست‌های جستجو برای نام‌های تجاری هستند.

وقتی «جنرال الکتریک» را در گوگل جست‌وجو کردم، نمایه‌های X (توییتر سابق) و لینکدین این شرکت به ترتیب به‌عنوان فهرست‌های چهارم و ششم ظاهر شدند و اینستاگرام پانزدهمین نتیجه بود.

رتبه بندی پروفایل های رسانه های اجتماعی در موتورهای جستجو

چرا اینطور است؟

به این دلیل که کانال‌های اجتماعی می‌توانند شخصی‌تر از صفحات وب به نظر برسند، و آنها راهی عالی برای درک شخصیت یک شرکت هستند. هنگام تحقیق درباره شرکتی که اطلاعات کمی درباره آن دارم، معمولا مستقیماً به صفحه X یا فیس بوک آنها می‌روم.

این بدان معناست که اگر یک حساب اجتماعی در بالای نتایج جستجو نشان داده شود، من به همان اندازه که روی وب سایت آنها کلیک می‌کنم، روی آن کلیک می‌کنم.

پس غذای آماده در اینجا چیست؟ شکی نیست که نمایه های اجتماعی شما برای دیده شدن اهمیت دارد، به خصوص برای افرادی که  آنلاین  به دنبال شما هستند. چند کانال اجتماعی فعال می‌توانند تجربه آشنایی با برند شما را به صورت آنلاین سرگرم کننده، جذاب و شخصی تر کنند. به این ترتیب، داشتن پروفایل هایی با اطلاعات به روز و محتوای جذاب به عنوان بخشی از رسانه های اجتماعی خود برای استراتژی سئو مفید است.

3. کانال های رسانه های اجتماعی نیز موتورهای جستجو هستند

چی باعث میشه اینو بگم؟ 

وضعیت محتوای اجتماعی و تولید شده توسط کاربر TINT در سال 2023 نشان می‌دهد که تقریباً چهل درصد از افراد مورد بررسی از رسانه‌های اجتماعی برای کشف برندها و محصولات استفاده می‌کنند.

کانال های رسانه های اجتماعی نیز موتورهای جستجو هستند

این دلیلی است که مردم فقط برای جستجوی چیزها به Google و Bing مراجعه نمی‌کنند. آنها همچنین از کانال های رسانه های اجتماعی برای یافتن آنچه به دنبال آن هستند استفاده می‌کنند. و این بینش‌های دیگری را که در این وبلاگ پوشش داده‌ایم، در بخش دیگری درباره شبکه‌های اجتماعی که بر جستجو تأثیر می‌گذارند، تأیید می‌کند.

این کار به چند روش انجام می شود: اول، اگر در X فعال هستید، ممکن است افراد پس از جستجوی پست های مرتبط با بازاریابی محتوا در موتور جستجوی X، اپلیکیشن جدید توزیع محتوای شرکت شما را کشف کنند.

به همین ترتیب، برندهایی که خود را به محتوای بصری زیبا وا می‌دارند، می‌توانند با استفاده از هشتگ‌ها و دسته‌بندی مناسب پین‌های خود، محتوای خود را در پینترست و اینستاگرام قابل مشاهده کنند.

علاوه بر این، همانطور که در نکته شماره 1 ذکر شد، اگر کسی بخواهد شرکت شما را بررسی کند، احتمالا X و فیس بوک را باز می‌کند و به سرعت جستجو می‌کند تا ببیند چه حضوری در هر کانال دارید. یوتیوب نیز یک موتور جستجو است.

چه چیزی را از این باید بردارید؟ شرکت ها باید مفهوم SEO خود را گسترش دهند تا نه تنها موتورهای جستجوی سنتی(گوگل و بینگ) بلکه موتورهای جستجوی اجتماعی را نیز در بر گیرند.

هنگام جستجوی یک نام تجاری در فیس بوک یا X، دیدن چندین نمایه مختلف غیرعادی نیست و همیشه مشخص نیست که کدامیک واقعی است. بازاریابان باید اطمینان حاصل کنند که شناسایی پروفایل های اجتماعی رسمی برای کاربران بسیار آسان است.

این ممکن است به معنای حذف حساب‌های تکراری یا برچسب‌گذاری واضح به هر حساب اجتماعی باشد تا کاربران بفهمند که چه هدفی را دنبال می‌کنند (به عنوان مثال، حساب‌های منابع انسانی یا مطبوعات در مقابل صفحات برند عمومی).

4.حالا نه به معنای هرگز نیست

همانطور که مشخص کردیم، رسانه های اجتماعی به طور غیرمستقیم بر سئو تاثیر می‌گذارند. با در نظر گرفتن این موضوع، رسانه‌های اجتماعی هیچ نشانه‌ای از تبدیل شدن به بخش کمتر مهمی از حضور آنلاین یک برند یا شخص به این زودی نشان نمی‌دهند.

گوگل سالانه 600 تغییر الگوریتم ایجاد می‌کند و هر چند ماه یکبار به روز رسانی های اصلی را تکمیل می‌کند. این تغییرات مداوم به این معنی است که بازاریابان باید چابک بمانند، و در حالی که ارتباط بین رسانه‌های اجتماعی و رتبه‌بندی جستجو در حال حاضر غیرمستقیم است، همیشه پتانسیل تغییرات در آینده وجود دارد.

در واقع، برندها باید وقت خود را صرف کنند تا با پوشش موضوعات پرطرفدار و ادغام آنها با استراتژی سئو، در کانال های اجتماعی دیده شوند.

5. بینگ را فراموش نکنید

گوگل ممکن است عقب نشینی کرده باشد و موضع خود را در مورد سیگنال های اجتماعی تغییر داده باشد، اما موضع بینگ بسیار واضح تر است. سیگنال‌های اجتماعی را در الگوریتم خود در نظر می‌گیرد، به این معنی که سایت‌هایی که در رسانه‌های اجتماعی جذابیت زیادی دارند (پیوندها، اشتراک‌گذاری‌ها و برداشت‌ها) احتمالاً در موتور جستجوی بینگ بالاتر ظاهر می‌شوند.

بینگ نظرات، تعامل، لایک ها و محتوای تازه در رسانه های اجتماعی شما را به عنوان عوامل رتبه بندی در نظر می‌گیرد.

برای بهینه سازی نتایج خود، از ابزارهای وبمستر Bing استفاده کنید، کسب و کار خود را در Bing Places ادعا کنید، و محتوای با کیفیت بالا بنویسید که با هدف کاربر مطابقت دارد.

این روزها، Bing مسئول بیش از هفت درصد از جستجوهای ایالات متحده است و موضع آن در مورد نحوه استفاده الگوریتم خود از سیگنال های اجتماعی در نتایج جستجو کاملاً واضح است. بر خلاف گوگل، در این مورد واکنشی نشان نداده است. با توجه به رشد مداوم سهم بازار، شرکت ها باید Bing را در استراتژی های سئو خود بگنجانند.

سئو چگونه بر رسانه های اجتماعی تاثیر می گذارد؟

اگر می‌خواهید دید بیشتری در موتورهای جستجو داشته باشید، پس ارزش آن را دارد که پروفایل ها و پست های رسانه های اجتماعی خود را برای سئو بهینه کنید. به این معنی که مواردی مانند گنجاندن کلمات کلیدی در هشتگ ها و عناوین برای به حداکثر رساندن دید شما در کانال های رسانه های اجتماعی و موتورهای جستجو باید در نظر گرفته شود.

در اینجا برخی از مزایای برتر استفاده از رسانه های اجتماعی برای سئو آورده شده است:

ترافیک بیشتر وب سایت: علاوه بر افزایش ترافیک رسانه های اجتماعی، پست کردن منظم در پلتفرم ها، دید محتوای شما را بهبود می‌دهد. با مشاهده بیشتر محتوای شما از طریق اشتراک گذاری اجتماعی، آگاهی بیشتری از برند به دست می‌آورید و به دلیل تخصص خود شناخته می‌شوید.

معیارهای اجتماعی: اشتراک‌گذاری‌ها، لایک‌ها و نظرات باعث ایجاد اعتماد و آگاهی از برند می‌شود و دید وب‌سایت شما را افزایش می‌دهد. اینها سیگنال های اجتماعی هستند که موتورهای جستجو هنگام ارزیابی شهرت آنلاین برند شما در نظر می‌گیرند.

نمایه سازی: استفاده از هشتگ در پست های رسانه های اجتماعی به شما شانس بیشتری برای نمایش محتوای خود در موتورهای جستجو می‌دهد.

سئوی محلی: با بهینه سازی نمایه رسانه های اجتماعی خود با کلمات کلیدی مرتبط، به احتمال زیاد در موتورهای جستجو از نظر کاربران محلی متمایز خواهید شد.

ایجاد اقتدار و اعتماد: ارائه منظم محتوای معتبر در رسانه های اجتماعی می‌تواند تخصص شما را ایجاد کند و در عین حال اعتبار سئوی شما را تقویت کند.

چرخه بینهایت به روز نگه داشتن در رسانه های اجتماعی و بازاریابی سئو

رسانه های اجتماعی و سئو مکمل یکدیگر هستند و هر دو نقش اساسی در ایجاد دید آنلاین، آگاهی از برند و تعامل با مشتری دارند. با این حال، ارسال هر نوع محتوایی کافی نیست. ابتدا باید در نظر داشته باشید که مصرف کنندگان از پلتفرم های مختلف برای اهداف مختلف استفاده می‌کنند. این تصویر از Smartinsights.com این را به خوبی نشان می‌دهد:

چرخه بینهایت به روز نگه داشتن در رسانه های اجتماعی و بازاریابی سئو

سپس، باید با محتوای پرطرفدار رسانه‌های اجتماعی و آنچه در سئو جذاب است همراه باشید تا یک تکنیک بتواند دیگری را تغذیه کند. وقتی موضوعی در رسانه‌های اجتماعی پرطرفدار است، مدت زیادی طول نمی‌کشد که عبارات جستجو در اطراف آن موضوع به اوج خود برسد.

در اینجا چند نکته رسانه های اجتماعی برای فرصت های سئو و بالعکس آورده شده است:

  • با نگاه کردن به موضوعات پرطرفدار در جایگاه خود، مراقب روندهای نوظهور در رسانه های اجتماعی باشید. همچنین می‌توانید گرایش‌های گسترده‌تری را در نظر بگیرید که می‌توانید به آن‌ها نگاه کنید و در اطراف آنها محتوا بنویسید. به عنوان مثال، اگر یک مسابقه بیسبال پرطرفدار است، می‌توانید از آن به عنوان یک قیاس برای یک وبلاگ تجاری استفاده کنید.
  • در Google News زیر جایگاه خود جستجو کنید و ببینید آیا موضوع خاصی در رسانه های اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است یا خیر.
  • از ابزارهایی مانند Google Trends و Buzzsumo استفاده کنید تا ببینید مردم در جستجوی چه چیزی هستند و نوع محتوایی را که بیشترین تعامل را دارد پیدا کنید.
  • برای خبرنامه های Google Trends یا موضوعات پرطرفدار مستقیماً در صندوق ورودی خود ثبت نام کنید.
  • نظرسنجی های مربوط به موضوعات داغ را برای جلب توجه کاربران شروع کنید.
  • موضوعات پرطرفدار روزانه را در Getdaytrends.com بررسی کنید.

برای بهترین نتایج، رسانه های اجتماعی خود را برای سئو بهینه کنید:

  • از جمله کلیدواژه‌های پرطرفدار رسانه‌های اجتماعی در محتوا، توضیحات متا و هدرها.
  • بهینه سازی تصاویر و سایر رسانه ها با هشتگ ها و کلمات کلیدی محبوب.
  • پیوند دادن محتوای رسانه های اجتماعی خود به صفحات مرتبط در وبلاگ یا وب سایت شما.

نتیجه گیری

گوگل در مورد کاربردهای رسانه های اجتماعی برای سئو به عقب و جلو رفته است، اما ادعای منسوخ کاتز مبنی بر اینکه الگوریتم جستجوی گوگل سیگنال های اجتماعی را نادیده می‌گیرد، کلمه نهایی در مورد این موضوع نیست.

در عوض، بازاریابان باید مفهوم جستجو و سئوی خود را گسترش دهند تا راه های بیشماری را که مردم محتوا را در وب پیدا می‌کنند، در نظر بگیرند. آنها همچنین باید در مورد اثرات مثبتی که افزایش ترافیک ناشی از بازاریابی رسانه های اجتماعی می‌تواند به طور بالقوه بر رتبه بندی جستجوی آنها و همچنین برجسته شدن پروفایل های اجتماعی در نتایج جستجوی صفحه اول داشته باشد، فکر کنند.

در نهایت، وب تماماً در مورد ایجاد روابط، پرورش مخاطبان، بیان هویت و به اشتراک گذاشتن ایده‌ها است. این امر ذاتاً اجتماعی است و هیچ دلیلی وجود ندارد که بهترین شیوه‌های سئو مغایر با دانه باشد.

علاوه بر این، باید در نظر بگیرید که رسانه های اجتماعی و سئو چگونه با هم کار می‌کنند. با انجام بازاریابی رسانه‌های اجتماعی از طریق بهینه‌سازی روندها، می‌توانید دید خود را افزایش دهید، اعتبار خود را تثبیت کنید و به طور غیرمستقیم سئوی خود را افزایش دهید.

نوبت شماست: چگونه از رسانه های اجتماعی برای سئو استفاده می‌کنید؟

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *