AEO (بهینه سازی موتور پاسخ): چگونه می توان کاری کرد مولد هوش مصنوعی کسب و کار من را نام ببرد

صاحبان وب سایت ها و بازاریابان دیجیتال سال هاست که سئو را پیاده سازی کرده اند. البته روش ها در طول زمان تغییر کرده اند، اما هدف ثابت مانده است: محتوای خود را بهینه کنید که تا حد امکان در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) ظاهر شود.

در حالی که این هنوز یک اولویت است، یک چالش جدید در سال های اخیر ظاهر شده است: بهینه سازی موتور پاسخ (AEO). یعنی محتوای خود را بهینه کنید تا به‌عنوان پاسخی مستقیم به پرسش‌های کاربر از طریق ژنراتورهای هوش مصنوعی مانند ChatGPT، Bard و Alexa ظاهر شود.

در این مقاله، AEO و ارتباط آن با سئو را معرفی می‌کنیم. سپس برخی از استراتژی‌هایی را برای ظاهر شدن در نتایج چت ربات هوش مصنوعی با بهینه‌سازی برای موتورهای پاسخ به اشتراک می‌گذاریم. ما همچنین بینش‌های ارزشمندی را از متخصصان بازاریابی دیجیتال ارائه می‌کنیم، از جمله اینکه چگونه آنها برای جدیدترین فناوری هوش مصنوعی آماده می‌شوند.

بهینه سازی موتور پاسخ (AEO) چیست؟

بهینه سازی موتور پاسخ یا AEO، فرآیند بهبود محتوای وب سایت شما برای ارائه پاسخ های مستقیم به سوالات کاربران است. این نوع پاسخ‌های مستقیم اغلب در ویژگی‌های صفحه نتایج موتور جستجوی گوگل (SERP) استفاده می‌شوند، مانند Rich Snippets و People Also Ask :

بهینه سازی موتور پاسخ (AEO) چیست؟

با این حال AEO تنها برای نتایج جستجوی گوگل تاثیرگذار نیست.

با پذیرش گسترده ربات‌های هوش مصنوعی مانند Chat GPT و Bard، استفاده از هوش مصنوعی مولد در جستجو، و تکامل مداوم دستیارهای جستجوی صوتی هوش مصنوعی مانند سیری و الکسا، AEO هرگز مهم‌تر از این نبوده است.

این نوع از فناوری هوش مصنوعی اغلب به عنوان موتورهای پاسخگویی نامیده می‌شود، از این رو اصطلاح “بهینه سازی موتور پاسخ” نامیده می‌شود.

اگر در حال حاضر تکنیک‌های AEO را در استراتژی محتوای خود وارد نکرده‌اید، پس از این کار عقب مانده‌اید.

بهینه سازی موتور پاسخ (AEO) چیست؟

تیم ما نتایج نظر سنجی از گروهی از متخصصان بازاریابی در NP Digital  را مورد بررسی قرار داد. وقتی از آنها پرسیده شد که آیا برنامه‌ای برای بهینه‌سازی صفحات و محتوای خود برای نمایش در پاسخ‌های ربات‌های چت دارند یا خیر، اکثریت گفتند که از قبل برنامه‌ای در دست اجرا دارند (31.5 درصد) یا در حال تنظیم یک برنامه هستند (39.0 درصد). 19.2 درصد دیگر گفتند که برنامه ای ندارند، اما در نقشه راه آنها برای سال 2024 و پس از آن قرار دارد.

AEO چه تفاوتی با SEO دارد؟

بسیاری استدلال می‌کنند که AEO به سادگی زیرمجموعه ای از SEO است. هدف همه آنها ارائه محتوای بسیار مفید برای کاربران است، اما آن را به روش های مختلف دنبال می‌کنند.

سئو از صدها عامل مانند کلمات کلیدی، نشانه گذاری داده ها، لینک های داخلی و خارجی و ساختار سایت استفاده می‌کند تا تعیین کند که صفحات وب باید در لیستی از نتایج جستجو در کجا ظاهر شوند. هدف، ارائه نتایج مرتبط بر اساس جستارهای جستجو و قصد کاربر است.

AEO از بسیاری از عوامل مشابه SEO استفاده می‌کند، اما با یک هدف مستقیم تر: پاسخ به سوالی که توسط کاربر مطرح می‌شود.

انتظار می‌رود موتورهای پاسخ و فن آوری موتور پاسخ تعبیه شده در SERP ها مانند (SGE) پاسخ های مستقیم به درخواست های کاربر ارائه دهند. این بدان معناست که محتوا نه تنها باید مرتبط و مفید باشد، بلکه باید قابل خواندن، خزیدن و به راحتی در قالب پاسخ مستقیم باشد.

به این ترتیب، AEO رویکرد تخصصی تری است. به این دلیل که بر خلاف موتورهای جستجو، که در آن طیف وسیعی از نتایج ارائه می‌شود، موتورهای پاسخ تنها یک پاسخ به هر پرسش ارائه می‌دهند.

چگونه کسب و کار خود را برای نمایش در نتایج چت بات هوش مصنوعی بهینه کنیم

اگر می‌خواهید مرتبط باقی بمانید باید بهینه سازی موتور پاسخ را به جعبه ابزار خود اضافه کنید، زیرا هوش مصنوعی نقش بزرگ تری در جستجو دارد. زمان آن فرا رسیده که یاد بگیرید چگونه وب سایت و محتوای خود را برای نمایش در نتایج چت ربات هوش مصنوعی بهینه کنید.

اطلاعات غلط چت بات چیست و چگونه می‌توان از آن جلوگیری کرد؟

در حالی که ما دوست داریم چت بات ها را موجوداتی باهوش بدانیم، اما آنها فقط برنامه های ماشینی هستند که مانند بقیه محدودیت هایی دارند. یکی از این محدودیت ها این است که آنها اطلاعات را از سوالات کاربر به صورت اسمی می‌گیرند.

منظور چیست؟

کاربران می‌توانند از چت بات ها سوالی با یک فرض نادرست بپرسند یا نظر خود را به درخواست ها تزریق کنند که می‌تواند منجر به نتایج نادرست شود. مثال‌های زیادی از ربات‌های چت که منابع مجلات و آمار را اختراع می‌کنند وجود دارد. این نقص تقریباً در هر فناوری هوش مصنوعی هست. با این حال دو مرحله وجود دارد که می‌توانید برای جلوگیری از نمایش اطلاعات نادرست درباره کسب و کارتان در موتورهای پاسخ و نتایج چت بات انجام دهید:

ابتدا اطمینان حاصل کنید که اطلاعاتی که در همه کانال‌های رسمی ارائه می‌کنید (به عنوان مثال وب‌سایت، رسانه‌های اجتماعی، پایگاه‌های اطلاعاتی) دقیق و به‌روز هستند.

دوم، برای بهینه سازی محتوای خود برای نتایج چت ربات هوش مصنوعی با استفاده از استراتژی های زیر تلاش کنید.

استراتژی هایی برای ظاهر شدن در نتایج چت بات هوش مصنوعی

استراتژی هایی برای ظاهر شدن در نتایج چت بات هوش مصنوعی

درک هدف کاربر

هدف کاربر، که گاهی اوقات به عنوان هدف جستجو از آن یاد می‌شود، انگیزه پشت جستجوی اینترنتی است.

چهار نوع اصلی هدف جستجو وجود دارد:

  • ناوبری: کاربر به دنبال یک وب سایت خاص است.
  • اطلاعاتی: کاربر به دنبال یادگیری چیزی است.
  • تراکنشی: کاربر به دنبال خرید است.
  • تجاری: کاربر به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد یک شرکت یا محصول است.

هنگام ایجاد یا بهینه سازی محتوا، باید هدف پرس و جو را درک کنید. تنها در این صورت است که می‌توانید پاسخ های مرتبط و مفیدی ارائه دهید.

بنابراین چگونه می‌توانید هدف کلمات کلیدی را که هدف قرار داده اید یا رتبه بندی می‌کنید، یاد بگیرید؟ ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی مانند Ubersuggest و Google Keyword Planner می‌توانند کمک کنند.

هنگامی که متوجه شدید که وب سایت شما برای چه عباراتی رتبه بندی می‌شود، می‌توانید محبوب ترین عبارات را جستجو کنید. برای مثال، با استفاده از ابزار نمای کلی کلمه کلیدی Ubersuggest، می‌توانید موضوعات مرتبط، سؤالات متداول و پیشنهادهای کلیدواژه اضافی را مشاهده کنید:

سؤالات متداول و پیشنهادهای کلیدواژه اضافی

پرسش‌ها می‌توانند به تعیین هدف کمک کنند، در حالی که برای سؤالات متداول نیز الهام‌بخش شما هستند.

منظور چیست؟

چهار کلمه کلیدی در تصویر بالا تا حد زیادی اطلاعاتی هستند. یعنی جستجوگر امیدوار است در مورد بازاریابی دیجیتال اطلاعات بیشتری کسب کند. با این حال، همانطور که به جستجوی لیست سوالات ادامه می دهیم، نتایج تجاری و معاملاتی بیشتری را مشاهده می‌کنیم.

در صورت لزوم از فرمت پرسش و پاسخ استفاده کنید

آیا بخش سوالات متداول (FAQ) در محتوای شما خیلی مستقیم به نظر می‌رسد؟ نکته همین است!

با افزایش استفاده از پاسخ های مستقیم در جستجوهای سنتی و صوتی، هرچه محتوای شما واضح تر و مستقیم تر باشد، بهتر است.

ما می‌دانیم که 70 درصد از تمام پاسخ های بازگردانده شده از جستجوهای صوتی دارای ویژگی SERP هستند و 60 درصد از آن ها از یک نتیجه Featured Snippet هستند. بنابراین، ایجاد محتوایی که وب‌سایت شما را در یک قطعه ویژه قرار می‌دهد، استراتژی بدی نیست و مزایای بیشتری از هدف قرار دادن نتایج جستجوی صوتی دارد.

قطعه های ویژه پاسخی مستقیم و بسیار مرتبط به سؤال مطرح شده توسط کاربر ارائه می‌دهند و آنها را می‌توان در نتایج جستجوی کلی یا بخش “People Also Ask” یک SERP پیدا کرد:

نتایج جستجوی کلی یا بخش "People Also Ask" یک SERP

قطعه های ویژه اغلب به عنوان موقعیت صفر شناخته می‌شوند. آنها در بالای SERP ها بازگردانده می‌شوند، بنابراین آنها اولین چیزی هستند که کاربران می‌بینند.

بنابراین چگونه محتوا برای یک قطعه ویژه انتخاب می‌شود؟

به گفته گوگل، قطعه های ویژه از فهرست های جستجوی وب می آیند. سیستم‌های خودکار Google تعیین می‌کنند که آیا یک صفحه می‌تواند یک قطعه برجسته خوب برای برجسته کردن یک درخواست جستجوی خاص ایجاد کند یا خیر.

در حالی که این پاسخ مستقیمی به ما نمی‌دهد، می‌توانیم به نوع محتوایی که از قبل در قطعه های ویژه وجود دارد نگاه کنیم. در بسیاری از موارد، Featured Snippet پاسخی مستقیم به یک سوال خاص است.

به همین دلیل است که توصیه می‌کنیم سوالات متداول مرتبط را در وب سایت خود و در صفحات محتوای خود قرار دهید.

هر جا که ممکن است پروفایل های تجاری را تنظیم کنید

ممکن است تعجب کنید اگر بدانید که انواع مولدهای هوش مصنوعی، از جمله ربات‌های گفتگو و موتورهای پاسخ، از اطلاعات فهرست‌های راهنمای آنلاین مانند Google Business Profile و Yelp استفاده می‌کنند.

با راه‌اندازی پروفایل‌های کسب‌وکارتان در هر کجا که ممکن است، احتمال در دسترس بودن اطلاعات کسب‌وکارتان را برای موتورهای پاسخ‌گو برای یافتن و استفاده افزایش می‌دهید.

در صنعت خود به یک صدای معتبر تبدیل شوید

راه های زیادی برای انجام این کار وجود دارد، صدای معتبر صدایی است که مردم به دنبال محتوای مرتبط و با کیفیت هستند. این نوع محتوایی است که به سؤالات آنها پاسخ می‌دهد و حتی سؤالات بیشتری را در مورد موضوع پیش بینی می‌کند.

چگونه صدای صنعت معتبر بودن بر AEO تأثیر می گذارد؟

اگر صدای معتبری هستید، احتمالاً محتوای شما از دامنه های دیگر لینک شده است. همچنین به احتمال زیاد در جمع بندی های صنعتی قرار می‌گیرید. این امر به موتورهای جستجو و موتورهای پاسخگو نشان می‌دهد که محتوای شما ارزشمند است و این امر باعث می‌شود تا احتمال بیشتری وجود داشته باشد که برجسته شود.

تبدیل شدن به یک صدای معتبر چیزی نیست که یک شبه اتفاق بیفتد. بنابراین برای تبدیل شدن به یک رهبر فکری در صنعت خود چه قدم هایی می‌توانید بردارید؟

  • یک حوزه را انتخاب کنید و در آن آگاه شوید.
  • یک برند شخصی ایجاد و منتشر کنید.
  • وارد وبلاگ نویسی مهمان شوید.
  • محتوای رایگان با ارزش بالا ایجاد کنید.
  • با استفاده از رسانه های اجتماعی روابط برقرار کنید.
  • در رویدادهای صنعت صحبت کنید.
  • در جامعه خود یک مربی شوید.

اگر کار زیادی به نظر می‌رسد، به این دلیل است که همینطور است! هیچ کس نگفت آسان است، اما اگر به این رشته علاقه دارید ارزشش را دارد.

هوش مصنوعی را در استراتژی بازاریابی محتوای خود بگنجانید

اگر خودتان با هوش مصنوعی آشنایی ندارید، چگونه می توانید بهینه سازی را برای موتورهای پاسخ (مانند چت بات ها و جستجوی صوتی) یاد بگیرید؟ اگر امیدوارید از رقبا پیشی بگیرید، باید به راحتی از هوش مصنوعی استفاده کنید.

چه عواملی برای توصیه های ChatGPT اهمیت بیشتری دارد؟

ما بیش از 80 عامل بالقوه را بررسی کردیم، اما 5 مورد بالاتر از بقیه قرار داشتند:

  • ذکر نام تجاری: هر چه تعداد دفعات نام تجاری به صورت آنلاین ذکر شود، احتمال اینکه ChatGPT آن را توصیه کند بیشتر است.
  • نظرات: هم وجود نظرات و هم کیفیت رتبه‌بندی کمک می‌کند، چه در سایت خودتان باشد یا در سایت‌های خارجی.
  • ارتباط: کلمات کلیدی در سؤالاتی که از ChatGPT پرسیده شده تقریباً همیشه در صفحات وب وجود دارند که در آن محصول و خدمات ذکر شده است.
  • سن: محصولات و شرکت‌های قدیمی‌تر در توصیه‌های ChatGPT عملکرد بهتری دارند.
  • اقتدار: هر چه شرکت معتبرتر باشد، احتمال توصیه بیشتر است.

سوالات متداول

بهینه سازی موتور پاسخ (AEO) چیست؟

بهینه سازی موتور پاسخ، فرآیند بهینه سازی محتوای وب سایت شما برای ارائه پاسخ های مستقیم به سوالات جستجوی کاربران است. AEO برای نتایج موتورهای جستجو و همچنین چت ربات های هوش مصنوعی (مانند ChatGPT، Bard) و موتورهای جستجوی صوتی (مانند Alexa، Siri) مفید است.

چرا باید محتوای خود را برای نمایش در پاسخ های ربات چت بهینه کنم؟

همانطور که تکنولوژی به پیشرفت خود ادامه می‌دهد، تلاش های بهینه سازی محتوای شما نیز باید تکامل یابد. ربات‌های چت از بین نمی‌روند، بنابراین اگر می‌خواهید مرتبط باقی بمانید، مهم است که هر جا که ممکن است برای موتورهای پاسخگویی بهینه‌سازی کنید.

نتیجه گیری

شکی نیست که وب سایت شما در حال حاضر تحت تأثیر هوش مصنوعی بر جستجو قرار گرفته است. این تأثیرات تنها زمانی افزایش می‌یابد که SGE و سایر ویژگی‌های هوش مصنوعی صفحه نتایج جستجو در دسترس هستند. بنابراین اگر برنامه‌ای برای اجرای فوری AEO ندارید، عقب می‌مانید.

خوشبختانه، اگر در حال حاضر یک استراتژی سئو قوی دارید، احتمالاً می‌توانید از این چارچوب برای اجرای استراتژی هایی که در بالا توصیه کردیم استفاده کنید.

آیا استراتژی AEO برای سایت خود دارید یا قصد دارید؟ در مورد آن به ما بگویید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *