4 اشتباه رایج در دسترسی پذیری

4 اشتباه رایج در دسترسی پذیری

قوانین و روش‌ها درباره دسترسی‌پذیری وبسایت‌ها به نظر می‌رسد در ابتدا بسیار پیچیده باشد. متأسفانه، تعدادی اشتباه دسترسی پذیری وجود دارند که می‌توانند به شرکت‌ها احساس امنیت کاذب درباره دسترسی‌پذیری محتوای دیجیتال خود بدهند. مهم است که اطمینان حاصل کنید وبسایت شما قابل دسترسی برای افراد معلول است، بنابراین هدف این پست از بین بردن برخی از اشتباه‌های رایج است و شما را برای رعایت قوانین آماده می‌کند.

دسترسی‌پذیری وبسایت چیست و چرا باید اهمیت دهید؟

دسترسی‌پذیری وبسایت به مجموعه عملیاتی گفته می‌شود که وبسایت شما را قابل استفاده برای همه گروه های افراد،  بدون توجه به توانایی آن‌ها می‌کند. به طور کلی، دسترسی پذیری به عملکردهای طراحی شده برای افراد معلول اشاره دارد. کسانی که ممکن است دارای محدودیت بصری، محدودیت شنوایی، مشکلات کنترل حرکتی، اختلالات عصبی، ناتوانی یادگیری یا ناتوانی های مرتبط با سن باشند.

اگر وبسایت شما به درستی برای کار با فناوری‌های کمکی (AT) – مانند یک خواننده صفحه – ایجاد نشده باشد، افراد معلول در واقع از ارتباط با محتوای شما محروم خواهند شد. در فضای فیزیکی، این معادل ساختن یک رستوران بدون دسترسی به ویلچر است که کاری اشتباه است.

باید استانداردهای مشابهی برای دسترسی به وبسایت اعمال شود. افراد با هر توانایی، حق دارند که به تعامل بی‌مانع دست یابند از قبیل پرداخت قبض، آموزش مجازی، خرید و حتی افزایش روابط اجتماعی. این به این معنی است که دسترسی به وبسایت نه تنها یک وظیفه اخلاقی است، بلکه یک وظیفه قانونی نیز است.

اشتباه های رایج در دسترسی به وبسایت

اشتباه 1: تنها درصد کوچکی از جمعیت جهان دارای معلولیت هستند.

این بزرگترین اشتباه است و احتمالاً از ناپدیدی بسیاری از معلولیت‌ها به وجود آمده است. معلولیت‌ها ممکن است نشانه‌های فیزیکی آشکاری را به چشم غیر متخصص نشان ندهند، و البته بسیاری از معلولیت‌ها باعث می‌شوند که افراد نتوانند در فعالیت‌های مشابه با افراد بدون معلولیت شرکت کنند. نتیجه نهایی چیست؟ بسیاری از افراد به سادگی از وجود یک تعداد زیادی از شهروندان هم‌قوم خود با معلولیت بی‌اطلاع هستند.

اعداد ممکن است شما را شگفت‌زده کند: در ایالات متحده، نسبت بزرگ‌تری وجود دارد: مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) برآورد می‌کند که ۲۶ درصد از بزرگسالان آمریکا با معلولیت زندگی می‌کنند.

اشتباه ۲: دسترسی به یک وبسایت هزینه‌بر و زمان‌بر است.

حقیقت این است که ساختن یک وبسایت قابل رضایت و به‌صورت فوری دسترسی‌پذیر، نیاز به مدت زمان قابل توجهی یا هزینه زیادی ندارد.

تحقیقات ما نشان می‌دهد که حدود دو سوم مشکلات دسترسی می‌توانند با استفاده از فناوری‌های خودکار شناسایی و رفع شوند، که باعث افزایش سرعت و کاهش هزینه‌های اصلاح می‌شود. عضویت در ارائه دهنده خدمات دسترسی به دیجیتال می‌تواند به این معنی باشد که وبسایت شما از روز اول نصب محافظت شود، با استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی (AI) که به‌طور فوری مشکلات متداول صدها مورد را پیدا و رفع می‌کند.

اشتباه ۳: استفاده از ابزارهای خودکار در وبسایت من همه چیز است که برای دسترسی‌پذیری آن نیاز دارید.

بیش از ۶۵ درصد از شرکت‌هایی که توسط AudioEye مورد بررسی قرار گرفته‌اند، معتقدند که اضافه کردن یک نوار ابزار به یک وبسایت آن را قابل دسترسی می‌کند. بیش از نیمی فکر می‌کنند که هوش مصنوعی یا خودکار، به تنهایی برابر با یک سایتی است که به طور کامل برای همه کاربران عملکرد دارد.

حقیقت این است: هوش مصنوعی پیچیده است و بهبود می‌یابد. اما خودکار به تنهایی هر اشکال دسترسی را شناسایی و رفع نخواهد کرد. یک کامپیوتر نمی‌تواند قصد یا معنای زمینه‌ای را تفسیر کند. دامنه محدود حتی پیشرفته‌ترین خودکارها باعث باقی ماندن بسیاری از مسائل رعایت قانونی و شرکت شما در معرض خطر می‌شود.

این به این معنی نیست که خودکار و نوارهای ابزار بی‌اهمیت هستند. این‌ها عناصر حیاتی در یک جعبه ابزار دسترسی‌پذیری هستند که باید شامل نظارت منظم، آزمون دستی توسط متخصصان انسانی، گزارش‌دهی، تجزیه و تحلیل و یک روش برای کاربران گزارش موانعی که برخورد می‌کنند، باشد. یک رویکرد ترکیبی که تکنولوژی و انسانها را ترکیب می‌کند، راه عالی برای رسیدن به تجربه آنلاین قابل دسترس است و آن‌را حفظ می‌کند.

اشتباه ۴: دسترسی به دیجیتال تنها برای افراد نابینا یا با بینایی کم لازم است

بیشترین افراد معتقدند که معلولیت بصری، مهم‌ترین معلولیت است که توسط یک وبسایت غیردسترس‌پذیر تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

حقیقت این است که مشکلات حرکتی و مشکلات شناختی درصد بیشتری از جمعیت را نسبت به مشکلات بصری تحت تأثیر قرار می‌دهند. این بدان معناست که دسترسی به وبسایت برای کسانی که نمی‌توانند دست‌ها یا بازوهای خود را حرکت دهند و به دستگاه تعویض نیاز دارند، و همچنین کسانی که دیسلکسی دارند و نیاز به گزینه‌ای برای تغییر به یک قلم خط قابل خوانایی‌تر برای راحتی خواندن اطلاعات آنلاین شما دارند، ضروری است.

دسترسی همچنین برای کاربران سالخورده اهمیت دارد، از جمله کسانی که دچار کاهش بینایی شده و نیاز به کنتراست بالاتر یا یک فونت بزرگتر دارند، مشکلات در شنیدن دارند، یا با کنترل حرکتی دست و پا مشکل دارند.

از نظر اخلاقی، افراد با همه توانایی‌ها حق استفاده از وب بدون مانع را دارند. و همانطور که دیدیم، انگیزه‌های قانونی قوی برای اطمینان از اینکه وبسایت شما به اندازه ممکن قابل دسترس باشد وجود دارد.

اما برای کسب‌وکارها، شاید قانع‌کننده‌ترین دلایل، آن‌هایی است که مربوط به سودآوری هستند. اگر شما دسترسی را جدی نگیرید، افراد معلولیت‌دار اساساً از مشارکت کامل با محتوای شما محروم می‌شوند – و این بخشی از جمعیت ایران است! از اشتباه‌ها و اشتباهاتی که موجب می‌شوند افراد به دسترسی به وبسایت شما محروم شوند، دوری کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *