سیستم مدیریت محتوای هدلس (Headless CMS)

سیستم مدیریت محتوای هدلس (Headless CMS)

سیستم مدیریت محتوای هدلس چیست؟

برای اینکه بفهمیم سیستم مدیریت محتوای هدلس چیست، ابتدا بیایید در مورد CMS هدلس صحبت کنیم و آن را در مقایسه با یک CMS سنتی تعریف می‌کنیم. به عنوان مثال، یک وردپرس معمولی.

CMS سنتی

یک CMS سنتی از سه بخش تشکیل شده است که به طور محکم به هم متصل هستند. ما پایگاه داده، لایه مدیریتی و ارائه را داریم. در لایه مدیریتی است که محتوای خود را ویرایش می‌کنید و تصاویر را اضافه یا عنوان‌های خود را تغییر می‌دهید. لایه ارائه در CMS های سنتی به طور معمول یک وب سایت است که عالی است، اما رفتار کاربران در حال تحول است و اکنون ما دنبال محتوا می‌گردیم و محتوا را در ابزارها و کانال‌های مختلف مصرف می‌کنیم.

CMS هدلس

بنابراین نیاز به یک CMS هدلس پدید می‌آید. این مشابه یک سیستم مدیریت محتوای هدلس سنتی است در این معنی که شما همچنین یک پایگاه داده و یک لایه مدیریتی دارید که به طور محکم به هم متصل هستند. اما شما گزینه دارید که همزمان چندین لایه ارائه مختلف داشته باشید. بنابراین شما می‌توانید یک برنامه برای یک ساعت هوشمند داشته باشید، محتوای خود را در بازار قرار دهید، برنامه موبایل خود را داشته باشید یا دوباره بر روی وب سایت خود کار کنید.

مزایای استفاده از سیستم مدیریت محتوای هدلس

CMS های هدلس، اگر شما توانایی بالای استفاده از محتوا را داشته باشید، می‌توانند یک مزیت باشند. اگر شما با سیستم‌هایی که بسیار مرتبط هستند و نیاز به کار با هم در زمان واقعی دارند کار می‌کنید، قابلیت‌های API یک CMS هدلس به شما اجازه می‌دهد که مدیریت یک موجودی نوسانی برای تجارت الکترونیک را بهتر انجام دهید. یا اگر شما در یک پروژه SEO بین‌المللی کار می‌کنید.

تفاوت‌های SEO با یک CMS هدلس

حالا، چه تفاوت‌های خاصی وجود دارد زمانی که شما در یک CMS هدلس SEO را انجام می‌دهید؟

  • مدل‌سازی محتوا

اولین چیز و یکی از سخت‌ترین چیزها برای درک، این است که شما صفحات را نمی‌سازید. شما محتوایی را  میسازید که بی‌تفاوت از کانالی است که روی آن قرار می‌گیرد. بنابراین شما باید یک گام عقب بروید وقتی محتوای خود را می‌بینید و شروع به مدل‌سازی محتوا می‌کنید. همه‌ی ما یک مدل محتوا در ذهن خود داریم، اما اغلب ما آن را صریح نکرده‌ایم.

پس بیایید یک مثال بزنیم. تصور کنید که یک محل اجرای موسیقی دارید. به عنوان یک محل اجرا، شما یک مجموعه هنرمند دارید که در تاریخ و زمان خاصی به محل شما می‌آیند تا اجرایی داشته باشند. شما می‌خواهید برای آن اجرا بلیت بفروشید، و آن بلیت‌ها قیمت و شماره صندلی اختصاص یافته دارد.

گاهی اوقات ممکن است در همکاری با هنرمندان کالای فروشی هم بفروشید. این مدل محتوا و انواع محتوایی است که با آن کار می‌کنید، و می‌توانید ببینید چگونه با یکدیگر مرتبط هستند. با استفاده از ویژگی‌ها و انواع محتوایی که با آن کار می‌کنید، می‌توانید تصور کنید که چگونه محتوای مکان موسیقی خود را در تمام کانال‌هایی که بحث کردیم، ایجاد و ارائه دهید.

  •  استفاده از محتوای چند کاناله

کاربران دیگر فقط روی گوگل جستجو نمی‌کنند. آن‌ها در TikTok جستجو می‌کنند، آن‌ها در Instagram جستجو می‌کنند، و شما می‌خواهید در همه جایی که مخاطب خود است حضور داشته باشید. با یک CMS هدلس، شما با محتوایی بی‌تفاوت از کانال کار می‌کنید. بنابراین شما باید بسیار مراقب باشید که چگونه می‌خواهید محتوای خود را در آن کانال‌هایی که می‌توانید مخاطب خود را پیدا کنید، ارائه دهید.

  • پلاگین‌های محدود

و آخرین اما مهمترین مورد این است که شما تعداد محدودی از پلاگین دارید.همه با استفاده از Yoast یا پلاگین‌های مشابهی کار کرده‌ایم که برای ما بیشترین انجام کارها را انجام می‌دهد. اکنون با SEO هدلس، ما با پلاگین‌هایی که قرار است قابلیت‌هایی را که CMS از قبل نداشت کار نکنیم.

ما با سیستم‌هایی که با یکدیگر اتصال دارند کار می‌کنیم. پس از اینکه این قابلیت را به یک CMS با یک پلاگین اضافه کنید، شما باید به یک سیستم که قابلیت‌های آن را دارد متصل شوید. حالا این به اندازه راحتی نصب یک پلاگین وردپرس نیست. شما برای این کار منابع توسعه را نیاز دارید.

منبع

https://moz.com/blog/headless-seo-whiteboard-friday

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *