نحوه ایجاد یک تقویم بازاریابی

یک تقویم بازاریابی برای سازماندهی و کارآمد نگه داشتن یک تیم ضروری است، اما ایجاد و حفظ آن بدون راهنمایی صحیح می‌تواند ترسناک باشد. بنابراین، اگر در حال خواندن این مطلب هستید، نگران نباشید. این یک فضای امن است و امروز، ما در حال از بین بردن این چرخه هستیم. بیایید نحوه ایجاد یک تقویم بازاریابی را که از آن استفاده می‌کنید را باز کنیم.

تقویم بازاریابی چیست؟

تقویم بازاریابی برنامه‌ای از فعالیت‌های بازاریابی آینده و تاریخ‌های مهم است. این تقویم یک ماه، سه ماه یا حتی یک سال را پوشش می‌دهد و راه اندازی محصول، پست‌های رسانه‌های اجتماعی، مقالات وبلاگ، فروش و رویدادهای زنده را مستند می‌کند. تقویم رسانه‌های اجتماعی، تقویم محتوا و تقویم رویدادها نیز نمونه‌هایی از انواع تقویم‌های بازاریابی هستند. این فقط برنامه ای از فعالیت‌های بازاریابی آتی تیم شما و تاریخ‌های مهم است. برخی از شرکت‌ها ممکن است یک تقویم بازاریابی واحد را انتخاب کنند که به آن‌ها یک نمای کلی از همه چیز برنامه ریزی شده در یک ماه، سه ماهه یا سال معین می‌دهد، در حالی که برخی دیگر چندین تقویم بازاریابی اختصاص داده شده به فعالیت‌های خاص مانند یک رسانه اجتماعی یا تقویم سرمقاله را ترجیح می‌دهند.

هر گونه پیچیدگی در تقویم بازاریابی (مانند برنامه سفر تعطیلات) بستگی به این دارد که تیم شما تا چه حد می‌خواهد جزئیات داشته باشد و چگونه برنامه ریزی می‌کنید که از آن استفاده کنید، اما در ادامه در مورد آن بیشتر توضیح خواهیم داد.

تقویم بازاریابی

یک تقویم بازاریابی باید شامل چه مواردی باشد

صرف نظر از تفاوت‌های ظریف تقویم های بازاریابی، چندین نقطه عطف بزرگ وجود دارد که باید آن‌ها را بدون توجه به هر اتفاقی در نظر بگیرید. این موارد شامل:

  • کمپین‌ها
  •  راه اندازی محصول
  •  حراجی
  •  وبینارها یا رویدادهای زنده 
  • کنفرانس‌های صنعت
  •  انتشار محتوا
  •  ایمیل‌ها
  •  تعطیلات
  •  آزمایش‌ها یا آزمون‌ها

 این نقاط عطف می‌توانند به طور چشمگیری بر رفتار خریدار تاثیر بگذارند. یادداشت آن‌ها در تقویم بازاریابی به شما کمک می‌کند تا بر اساس آن برنامه ریزی کنید و پاسخ دهید. بسته به نیازها و گردش کار تیم خود، ممکن است بخواهید جزئیاتی مانند پلتفرم یا کانال، شرح پروژه، مامورین، وضعیت و پیوندهای منابع را در تقویم بازاریابی خود بگنجانید، اما نوع تقویم بازاریابی اغلب این را دیکته می‌کند.

انواع تقویم‌های بازاریابی

  • تقویم کمپین             
  • تقویم رویدادها 
  • تقویم ایمیل
  • تحریریه یا تقویم محتوایی 
  • تقویم رسانه‌های اجتماعی

چرا از تقویم بازاریابی استفاده کنیم

تقویم‌های بازاریابی دارای مزایای بسیاری هستند:

شناسایی اولویت‌ ها

مطمئن نیستید روی چه چیزی کار کنید؟ تقویم‌های بازاریابی یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای شناسایی اولویت‌های کاری هستند. وقتی گیر کردید، کافی است نگاهی به تقویم بازاریابی خود بیندازید تا ببینید چه چیزی در افق است (توصیه می‌کنم یک تا دو هفته آینده را نگاه کنید). این کار به شما ایده بهتری در مورد اینکه چه کارهایی از نظر زمانی حساس هستند و باید انجام شوند تا در مسیر درست باقی بمانند، به شما می‌دهد.

فعال بودن را تشویق می‌ کند

یک تقویم بازاریابی می‌تواند به تیم شما کمک کند تا فعال بماند. شما آن را به طور منظم می‌بینید و تشویق می‌شوید که پیشاپیش کار کنید، وظایف خود را برای رسیدن به فرصت مورد نظر تعیین کنید و از کار کردن روی چیزی در لحظه آخر خودداری کنید.

همسویی تیم

یک تقویم بازاریابی یک منبع برای مهم‌ترین اطلاعات و اولویت‌های شما ایجاد می‌کند. به عنوان مثال، اگر تیم محصول ویژگی جدیدی را برای پیشنهاد شما منتشر می‌کند، داشتن راه‌اندازی در تقویم بازاریابی شما، آن را به‌عنوان چیزی مهم علامت‌گذاری می‌کند که همه باید از آن آگاه باشند. همچنین به تیم اطلاع می‌دهد که ممکن است برای رسیدن به این نقطه عطف به حمایت محتوا یا رسانه‌های اجتماعی نیاز باشد.

سازمان

می‌توان گفت بزرگ‌ترین دلیل برای استفاده از تقویم بازاریابی، سازماندهی شماست. حیاتی‌ترین اطلاعات شما را در قالبی واضح و قابل درک گرد هم می‌آورد و اولویت‌ها را در یک نگاه به شما منتقل می‌کند. بدون یک تقویم بازاریابی به روز، کارهای مهم ممکن است به احتمال زیاد فراموش شوند یا به طور تصادفی انجام شوند.

تقویم بازاریابی

نحوه ایجاد یک تقویم بازاریابی

  • تاریخ‌ها و نقاط عطف کلیدی خود را شناسایی کنید.
  • اهداف عملکردی خود را تعیین کنید.
  • تاریخ‌های کلیدی خود را تقسیم کنید.
  • جدول زمانی و برنامه زمانی مشخصی را تعیین کنید.
  • با استفاده از ابزاری که انتخاب می‌کنید، برنامه را مستند کنید.

خب، بخش سخت ماجرا اینجاست: ایجاد یک تقویم بازاریابی به زمان و توجه دقیق نیاز دارد تا تضمین کند که هیچ چیز مهمی از دست نرفته است. من پنج مرحله را برای کمک به شما برای شروع داده‌ام. در حالی که ممکن است پیش‌بینی همه فعالیت‌ها در یک سال آینده امکان‌پذیر نباشد، پیشنهاد می‌کنم از تصویر بزرگ شروع کنید و سپس روی سه ماهه و ماه آینده بزرگ‌نمایی کنید.

تاریخ‌ها و نقاط عطف کلیدی خود را شناسایی کنید

البته اولین قدم در ایجاد تقویم بازاریابی شما این است که تصمیم بگیرید چه چیزی باید گنجانده شود. با نمایندگان بخش‌های اصلی بازاریابی خود در مورد آنچه که باید در تقویم بازاریابی شما انجام شود (مثلاً بازاریابی محصول، بازاریابی مشترک یا مشارکت) مشورت کنید. مواردی را که در مورد آن‌ها صحبت کردیم، از جمله راه‌اندازی محصول، تعطیلات، رویدادهای صنعتی، فروش و سایر موارد مهمی که بر کمپین‌های بازاریابی شما تاثیر می‌گذارند، یادداشت کنید. برای این مرحله، من توصیه می‌کنم نقاط عطف بزرگی را که برای کل سال تعیین شده اند، پوشش دهید. در شروع هر سه ماهه و ماه، می‌توانید رویدادها را در صورت نیاز مجدد بررسی و اصلاح کنید.

اهداف عملکردی خود را تعیین کنید

از خود بپرسید که امیدوارید از تقویم بازاریابی خود چه چیزی به دست آورید. چه چیزی را می‌خواهید با آن انجام دهید؟ می‌خواهید چه کاری برای شما انجام دهد؟ پاسخ‌های شما به این پرسش‌ها نشان می‌دهد که چه چیزی باید در تقویم‌های بازاریابی شما گنجانده شود و چقدر باید اصلاح شوند.

تاریخ‌ های کلیدی خود را به نقاط تماس یا نیازها تقسیم کنید

توصیه می‌کنم تا نزدیک‌ترین سه ماهه یا حتی یک ماهه خود بزرگ‌نمایی کنید. از خود بپرسید که هر یک از نقاط عطف آینده شما چه چیزی را در پی خواهد داشت؟ آن‌ها به چه دارایی‌های تبلیغاتی نیاز خواهند داشت؟ البته، شما دقیق نمی‌دانید که فشار بازاریابی شما به چه شکل خواهد بود. شاید یک روند جدید و بد وجود داشته باشد که بخواهید آن را امتحان کنید.

جدول زمانی و برنامه ریزی دقیق را تعیین کنید

شما تاریخ‌های کلیدی و کارهای خود را دارید، اکنون زمان آن است که آن‌ها را در یک برنامه زمانی قرار دهید. با در نظر گرفتن میانگین زمان لازم برای برنامه ریزی و ایجاد محصولات قابل تحویل، یک جدول زمانی تقریبی برای هر تاریخ کلیدی ایجاد کنید و آن‌ها را برای هفته‌ها و ماه‌های آینده ترسیم کنید. مراقب پهنای باند تیم باشید و از بارگذاری بیش از حد یا همپوشانی چندین پروژه خودداری کنید. حتی اگر چیزی از قبل ذکر شده باشد، این بدان معنا نیست که تیم شما به طور جادویی قادر به انجام کار دو برابر خواهد بود. اگر متوجه شدید که با تعداد زیادی همپوشانی مواجه هستید، توجه داشته باشید که باید با شروع آن جدول‌های زمانی، مشکل پهنای باند را حل و فصل کنید.

برنامه خود را در ابزار انتخابی خود مستند کنید

خبر خوب، همه مراحل سخت پشت سر شماست. تبریک میگم حالا، فقط باید آن را رسمی کنید. آخرین مرحله در ایجاد تقویم بازاریابی شما این است که تمام تاریخ‌ها و جزئیات کلیدی را در ابزار انتخابی خود وارد کنید. این می‌تواند به اندازه یک تقویم کاغذی اساسی باشد. اما برای اشتراک‌گذاری، دسترسی و به‌روزرسانی آسان (همه عواملی که باید در ابزار تقویم جستجو کنید)، بهتر است دیجیتالی شوید.

تقویم بازاریابی

برنامه ریزی کنید و به آن پایبند باشید

فقط ایجاد یک تقویم بازاریابی کافی نیست. این یک سند زنده است که باید مرتب بررسی و به روز شود تا مفید باشد.

بنابراین، دو نکته مهم برای حفظ یک تقویم بازاریابی:

مرور یا به روز رسانی تقویم بازاریابی خود را بخشی از روال خود قرار دهید

تیم شما همیشه باید تقویم بازاریابی شما را در ابتدای فصل، ابتدای هر ماه و سپس هر هفته بررسی کند. بنابراین، این را در جلسات موجود خود بکار ببرید. این روال تضمین می‌کند که همه در مورد اولویت‌ها و کارهایی که باید روی آن کار کنند، آگاه هستند. همچنین به تیم شما اجازه می‌دهد تا سوال بپرسد یا درباره تغییرات بحث کند.

جا برای انعطاف باقی بگذارید

بیایید با آن روبرو شویم، زندگی اتفاق می‌افتد. اولویت‌ها تغییر می‌کنند، تاکتیک‌ها، شرایط اجتماعی، رفتارهای خریدار و بسیاری مسائل دیگر. بنابراین، در تقویم بازاریابی خود فضایی برای انعطاف پذیری باقی بگذارید. فقط به این دلیل که چند ماه پیش چیزی در برنامه قرار داده شد، به این معنی نیست که امروز هم حرکتی ایده آل است. به طور منظم در مورد آن‌چه در تقویم بازاریابی شما وجود دارد صحبت کنید و آماده و مایل به تغییر باشید. با این یادآوری‌ها و مراحل ذکر شده در بالا، تیم شما باید آماده باشد تا با یک تقویم بازاریابی، دوره جدیدی از سازماندهی و بهره وری را آغاز کند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *