راهنمای لینک سازی داخلی: نکات، استراتژی‌ها و ابزارهای عملی

لینک سازی داخلی برای یک استراتژی موفق سئو بسیار مهم است. پیوندهای داخلی کوچک، اما قدرتمند، ساده و در عین حال پیچیده، به هدایت کاربران در محتوای دیجیتال شما کمک می‌کنند و به ربات‌های خزنده‌ موتور جستجو اطلاعاتی درباره نحوه عملکرد وب‌سایت شما می‌دهند.

لینک سازی های داخلی تقریباً در تمام صفحات اینترنت یافت می‌شوند. به احتمال زیاد از قبل از آنها استفاده کرده اید، حتی اگر درباره ی آن ها چیزی نمی‌دونید.

اگر می‌خواهید محتوای خود را برای سئو بهینه کنید، باید بدانید که لینک‌های داخلی چگونه کار می‌کنند، کجا قرار دهید و چرا اهمیت دارند.

در این مقاله، ما لینک سازی داخلی موثر و چندتا از بهترین شیوه های لینک سازی داخلی را با شما به اشتراک میگذاریم.

نکات کلیدی

  • لینک سازی داخلی، هایپرلینکی است که کاربران را به صفحه دیگری در همان دامنه هدایت می‌کند. لینک های داخلی با بک لینک ها متفاوت هستند زیرا از منبع خارجی نمی آیند.
  • لینک سازی داخلی تجربه کاربر را با اتصال محتوای مرتبط بهبود می‌دهد و می‌تواند با تسهیل خزیدن به افزایش رتبه وب سایت شما در SERP ها کمک کند.
  • برای استفاده حداکثری از لینک سازی های داخلی، ایجاد محتوای با کیفیت بالا و یافتن راه هایی برای گنجاندن پیوندهای داخلی در جایی که طبیعی هستند، مهم است.
  • یک توصیه کلی این است که در هر 2000 کلمه 5 تا 10 لینک قرار دهید و از anchor text به گونه ای استفاده کنید که به وضوح نشان دهد مقصد پیوند چیست.

لینک سازی داخلی برای سئو چیست؟

هایپرلینک های داخلی پیوندهایی از یک صفحه به صفحه دیگر در یک دامنه واحد هستند. این لینک ها با لینک های خارجی که به صفحات یک وب سایت متفاوت اشاره می‌کنند متفاوت است. اگر وب سایت شما دارای چندین صفحه است، باید آنها را با استفاده از لینک سازی داخلی متصل کنید. داشتن چندین صفحه وب متصل به یک دامنه منحصر به فرد به ربات های خزنده موتورهای جستجو امکان ایندکس کردن محتوای بیشتری را می‌دهد و شانس رتبه بندی شما را بهبود می‌بخشد.

لینک سازی داخلی یک موضوع ساده طراحی و معماری سایت است و موتورهای جستجو از آن انتظار دارند. همه وب سایت ها دارای طراحی و معماری هستند که ساختار منطقی آنها را حفظ می‌کند، مانند این مدل سیلو که رایج است.

لینک سازی داخلی برای سئو چیست؟

به صفحه اصلی وب سایت خود فکر کنید. در پیمایش بالا، احتمالاً منویی دارید که به سایر صفحات داخلی لینک می‌دهد. این می‌تواند صفحات درباره، خرید و تماس با ما باشد. این ساختار لینک سازی داخلی برای سئو ضروری است زیرا معماری سایت را ایجاد می‌کند و ارزش لینک را بهبود می‌بخشد.

چرا لینک سازی داخلی برای سئو مهم است؟

لینک سازی داخلی یکی از با ارزش ترین سلاح های سئو است. این یک ترفند یا حقه نیست، و مطمئنا انجام آن سخت نیست.

لینک های داخلی چگونه به سئو کمک می کنند؟ در ادامه تعدادی از مزایا وجود دارد.

لینک سازی داخلی برای سئو به گوگل کمک می‌کند تا سایت شما را ایندکس کند: اگر وب سایت شما دارای لینک سازی داخلی قوی است، ربات های خزنده گوگل محتوای جدیدی که منتشر می‌کنید را راحت تر پیدا میکند.

لینک سازی داخلی برای سئو به گوگل کمک می‌کند تا سایت شما را ایندکس کند

لینک سازی داخلی قدرت سایت را به صفحات داخلی گسترش می‌دهد: اگر یک ساختار لینک سازی داخلی قوی ایجاد کنید، می‌توانید با ایجاد مسیرهای کلیک واضح و نمایه سازی در سراسر سایت، پتانسیل کسب درآمد از پیوندهای داخلی را افزایش دهید.

هنگامی که وب سایت شما لینکی به صفحه اصلی دریافت می‌کند، مقداری از ارزش لینک به صفحات داخلی منتقل می‌شود. هرچه ساختار یک وب سایت محکم تر باشد (با ساختار لینک داخلی قوی)، عملکرد کلی سایت در موتورهای جستجو بهتر است.

لینک سازی داخلی ارزشی را برای کاربران شما فراهم می‌کند: به این صورت فکر کنید: وقتی در حال تحقیق در مورد یک موضوع هستید، یک منبع یا چند منبع را بررسی می‌کنید؟ آیا از بررسی محتوای دیگری که درک شما از موضوع را تقویت می کند لذت می‌برید؟

با اینکه این کار تبدیل به فروش مستقیم نمی‌شود، اما پیوند دهی داخلی ارزش محتوا را افزایش می‌دهد، زیرا ادعاها را تایید می‌کند و اطلاعات مرتبطی ارائه می‌دهد که زمان اقامت را بهبود می‌بخشد. این کار در بازاریابی اهداف مشخصی را دنبال می‌کند و مردم را به مقصد نهایی هدایت می‌کند.

حتی اگر به ارزش فنی لینک سازی های داخلی اهمیت نمی‌دهید، حداقل برای تجربه کاربری خود این کار را انجام دهید.

بهترین روش های لینک سازی داخلی

حالا، زمان آن است که وارد ماجراجویی شویم. لینک سازی داخلی را چگونه انجام می‌دهید؟ بهترین روش برای ایجاد بیشترین ارزش با لینک ها چیست؟ چه تعداد لینک داخلی باید در هر صفحه برای سئو ظاهر شود؟

بزن بریم

1.پیوند به و از صفحات پرمحتوا

بهترین لینک های داخلی یک مقاله را به مقاله دیگر متصل می‌کنند و یک ساختار لینک داخلی قوی در عمق سایت ایجاد می‌کنند.

با معماری خوب سایت، لینک های کافی به صفحات اصلی سایت خود، مانند صفحه اصلی، صفحه درباره ما، صفحه تماس با ما و.. خواهید داشت. به لینک های بیشتری به این صفحات نیاز ندارید.

بدیهی است، اگر می‌خواهید با استفاده از یک صفحه فشرده یا صفحه فروش، تعاملات را افزایش دهید و فرصت مناسب است، باید به آن لینک دهید.

بیشتر، ما ایجاد لینک در مقالات طولانی و در میان آنها را توصیه می‌کنیم. این به طور خودکار لینک داخلی شما را به طور طبیعی گسترش می‌دهد.

2. با استفاده از Anchor Text پیوندهای متنی ایجاد کنید

چه نوع لینک داخلی ای برای سئو بهتر کار می‌کنند؟ لینک هایی با Anchor Text توصیفی.

منظور ما از انکر تکست توصیفی چیست؟

Anchor text کلمه یا کلماتی است که به صفحه دیگری لینک می‌دهند. معمولاً به صورت متن آبی برای خواننده ظاهر می‌شود.

انکر تکست توصیفی از عباراتی استفاده می‌کند که توضیح میدهد لینک هدف در مورد چیست. برای مثال، اگر می‌خواهید به مقاله‌ای در مورد الگوریتم Google لینک دهید، می‌توانید انکر تکست را به این صورت بنویسید:

برای کسب اطلاعات بیشتر، آخرین به روز رسانی های الگوریتم گوگل را بررسی کنید.

موضوع لینک عبارات مرتبط را برای انکر تکست شما القا می‌کند. شما باید از عبارات غیر توصیفی مانند «اینجا کلیک کنید» اجتناب کنید، زیرا آنها ارزشی ندارند. همچنین، کل پاراگراف ها را لینک نکنید. چند کلمه کافی است. هنگام بهینه سازی لینک های داخلی خود برای سئو، انکر تکستی که به خوبی با محتوای کلی جریان دارد در مقابل نمونه بیش از حد بهینه سازی شده بهتر است.

3. مقالات قدیمی را با لینک های داخلی جدید به روز کنید

اگر آن را با یکی دیگر از تکنیک های سئو ترکیب کنید، یعنی به روز رسانی محتوای قدیمی، بیشترین قدرت را از لینک های داخلی خواهید داشت.

ما همیشه توصیه می‌کنیم مقالات قدیمی خود را به طور مرتب به روز کنید. در اینجا یک روند خوب برای دنبال کردن در مقالات وبلاگ قدیمی شما وجود دارد:

  • در ابتدا یک پاراگراف جدید از محتوا اضافه کنید و به‌روزرسانی‌های خود را توضیح دهید.
  • چندین پاراگراف جدید اضافه کنید، اطلاعات اضافی یا به روز شده را اضافه کنید.
  • حذف یا جایگزینی آمار یا اطلاعات قدیمی
  • چندین لینک داخلی جدید به محتوایی که اخیراً ایجاد کرده اید اضافه کنید.
  • در جاهایی که منطقی و دارای ارزش افزوده است لینک اضافه کنید.

به یاد داشته باشید، لینک داخلی تنها به معنای لینک دادن محتوای جدید به محتوای قدیمی نیست. همچنین در مورد بازگشت به محتوای قدیمی تر و ایجاد لینک های داخلی است که به کار جدید شما متصل می‌شود.

4. لینک ها را در جایی که منطقی است اضافه کنید

این موضوع وسوسه انگیز است که تنبل شوید و لینک های خود را در انتهای مقاله قرار دهید به طور مثال: “برای محتوای عالی تر، اینجا را کلیک کنید!”

اینکار رو نکنید لطفا یا حداقل، فقط این کار رو نکنید.

در عوض، به دنبال مناطقی در محتوای خود باشید که موضوعات با هم همپوشانی دارند. اینها نقاط اتصال منطقی برای ایجاد یک لینک داخلی هستند. به عنوان مثال، می‌توانید لینک هایی برای تعریف اصطلاحات پیچیده یا توضیح یک موضوع مرتبط اضافه کنید.

5.لینک های Nofollow را اضافه نکنید

تگ nofollow را به لینک های داخلی خود اضافه نکنید. لینک های Nofollow بر رتبه بندی سایت مقصد در موتورهای جستجو تاثیر نمی‌گذارد.

علاوه بر این، Google PageRank را بین لینک‌های nofollow منتقل نمی‌کند. حتی آنها را طی نمی‌کند. در حالی که برخی از داده‌های Semrush نشان می‌دهند که لینک‌های nofollow می‌توانند هنگام استفاده خارجی مفید باشند زیرا می‌توانند ترافیک را به سایت شما هدایت کنند، دلیلی برای استفاده از آنها در استراتژی لینک داخلی خود وجود ندارد.

6. ناوبری سایت و معماری اطلاعات را در نظر بگیرید

ناوبری سایت و لینک داخلی دست به دست هم می‌دهند. لینک داخلی با ایجاد قیف هایی که کاربران را از طریق وب سایت شما هدایت می‌کند، معماری و سلسله مراتب سایت را تعریف می‌کند.

ناوبری سایت و معماری اطلاعات را در نظر بگیرید

در نهایت، این بخش مهمی از UX/UI شما است و بر مدت زمانی که افراد در صفحات وب شما می‌مانند و هر چند وقت یکبار باز می‌گردند، تاثیر می‌گذارد.

هنگام ایجاد یک استراتژی لینک داخلی، مهمترین محتوای سایت خود و نحوه تبلیغ آن را در نظر بگیرید. اگر محتوایی دارید که می‌خواهید بیشتر به آن توجه کنید، لینک های داخلی بیشتری را به آن نشان دهید.

7. محتوای با کیفیت بالا ایجاد کنید

بهترین راه برای داشتن یک ساختار لینک داخلی سالم، داشتن تعداد زیادی صفحات داخلی برای لینک بین آنهاست. به یاد داشته باشید، داشتن تعداد زیادی صفحات وب با یک استراتژی لینک داخلی قوی برابری نمی‌کند. در حالی که لینک‌های داخلی برای ناوبری وب‌سایت شما ضروری هستند، لینک دادن مکرر به صفحه اصلی شما باعث تغییر امتیاز سئوی شما نمی‌شود.

در عوض، محتوای باکیفیت ایجاد کنید که نیازهای مخاطبان هدف شما را در مراحل مختلف سفر خریدشان برآورده کند. گنجاندن لینک های داخلی به طور طبیعی می‌تواند آنها را به مرحله بعدی سوق دهد. پست های وبلاگی بنویسید که به سوالات آنها آموزش داده و به آنها پاسخ دهد، صفحات فرود با تبدیل بالا ایجاد کنید که راه حل های شما را بفروشند، و به افزودن آن لینک های داخلی ادامه دهید.

8. به طور منظم لینک های داخلی را حسابرسی کنید

ممیزی لینک های داخلی منظم به شما امکان می‌دهد مشکلات محتوای رایج مانند لینک های شکسته و مراجع قدیمی را بررسی کنید.

منطقه دیگری که می‌خواهید بررسی کنید زنجیره های تغییر مسیر غیر ضروری است. پرداختن به این مشکلات می‌تواند زمان بارگذاری صفحه را بهبود بخشد و تجربیات منفی کاربر را به حداقل برساند.

شما می‌توانید از ابزارهایی مانند ScreamingFrog برای شناسایی لینک های شکسته و بازرسی برای تغییر مسیرها استفاده کنید.

ScreamingFrog

انجام ممیزی لینک های داخلی همچنین به شما کمک می‌کند فرصت های لینک جدید را شناسایی کنید، از بهترین شیوه های لینک داخلی اطمینان حاصل کنید و صفحات یتیم (که هیچ لینکی ندارند) را بررسی کنید.

ما توصیه می‌کنیم هر چهار تا شش هفته یک بار یک حسابرسی لینک انجام دهید.

روش های لینک داخلی که باید از آنها اجتناب کنید

اکنون که می‌دانید چگونه از لینک های داخلی برای سئو به درستی استفاده کنید، اجازه دهید برخی از اقداماتی را که باید اجتناب کنید را مرور کنیم.

زیاده روی نکنید! از پر کردن کلمات کلیدی در انکر تکست خودداری کنید. این تاکتیک کلاه سیاه در گذشته محبوب بود، زیرا بازاریابان فکر می‌کردند که شانس رتبه بندی آنها را بهبود می‌بخشد. این روزها، الگوریتم‌های جستجوی پیچیده، پر کردن کلمات کلیدی در انکر تکست را جریمه می‌کنند. بنابراین، این کار را نکنید.

از استفاده از لینک های داخلی در متن تیتر خودداری کنید. لینک های موجود در هدرها، هرزنامه را به خزنده‌های Google ارسال می‌کنند و می‌توانند بر سئوی شما تأثیر منفی بگذارند.

در نهایت، مطمئن شوید که همه لینک های داخلی خود را قبل از ارسال آنها بررسی کنید. در غیر اینصورت به گوگل نشان می‌دهند که وب سایت شما بی کیفیت است.

سوالات متداول

لینک سازی داخلی چیست؟

لینک سازی داخلی به معنای لینک دادن یک صفحه از وب سایت شما به صفحه دیگر است. این به خوانندگان کمک می‌کند تا محتوای مرتبط را در وب سایت شما کشف کنند.

نمونه ای از لینک سازی داخلی چیست؟

لینک سازی داخلی لینکی است که به صفحه دیگری در همان دامنه اشاره می‌کند.

آیا لینک های داخلی همان بک لینک هستند؟

خیر، لینک های داخلی در دامنه وب سایت شما باقی می‌مانند. آنها از منبع خارجی نمی آیند. بک لینک ها لینک های خارجی هستند که به دامنه شما اشاره می‌کنند.

در هر پست چه تعداد لینک داخلی باید وارد کنم؟

هیچ عدد مشخصی وجود ندارد، اما 5-10 برای هر 2000 کلمه بهترین تمرین خوب است. البته می‌توانید بیشتر از آن استفاده کنید، اما مراقب باشید که محتوای خود را بیش از حد پر کنید.

نتیجه گیری

لینک سازی داخلی بخش اصلی یک استراتژی سئو است. هنگامی که به درستی انجام شود، تجربه کاربری شما را بهبود می‌دهد و می‌تواند به شما کمک کند در SERP رتبه بالاتری داشته باشید. در حالی که لینک های داخلی بخشی از هر طراحی وب سایت قوی هستند، مهم است که راه هایی نیز برای گنجاندن آنها در محتوای طولانی خود بیابید.

انکر تکست را بهینه کنید (اما بیش از حد بهینه سازی نکنید) و لینک های داخلی را درج کنید که اطلاعات بیشتری را در مورد موضوعی که به آن علاقه دارند در اختیار کاربران قرار دهد. برای بهترین نتایج، همیشه بهترین روش‌ها را در نظر داشته باشید، مانند ایجاد محتوای با کیفیت بالا، لینک دادن به صفحات با بالاترین تعاملات خود، و تنها افزودن لینک ها در جایی که منطقی است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *