از رقابت در نتایج جستجوی گوگل نترسید. رقبای شما فقط منبع فوق العاده ای از بک لینک های با کیفیت بالا نیستند. شما همچنین میتوانید از آنها برای یافتن صدها کلمه کلیدی مرتبط که حجم زیادی از ترافیک ایجاد میکنند استفاده کنید.
تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی رقیب فرآیند یافتن کلمات کلیدی با ارزشی است که رقبای شما برای آن رتبه بندی میکنند اما شما رتبه بندی نمیکنید. این یک ابزار ضروری در هر استراتژی تحقیق کلمه کلیدی و یک روش موثر برای رقابت در بازارهای جستجوی رقابتی است.
وقتی خوب کار کنید، رقبای خود را پشت سر میگذارید و سطح ترافیک خود را افزایش میدهید. در این مطلب، نحوه تجزیه و تحلیل محتوای رقیب خود را به صورت گام به گام و بهترین ابزار برای این کار را پوشش میدهم.
خوراکی های کلیدی
- تجزیه و تحلیل کلمه کلیدی رقبا ،فرآیند یافتن فرصت های جدید کلمه کلیدی با تجزیه و تحلیل تلاش های رقبای شما است.
- ابزارهای مختلفی وجود دارد که میتواند به شما در نحوه تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی رقیب کمک کند، از جمله Ubersuggest، Buzzsumo و SpyFu.
- اطمینان حاصل کنید که برای هر کلمه کلیدی که هدف قرار میدهید محتوای استثنایی ایجاد میکنید تا بهترین شانس را برای ربودن یک رتبه به خود بدهید.
تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی رقیب چیست؟
تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی رقبا، فرآیند یافتن و تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی است که شما برای آنها رتبه بندی نمیکنید اما رقبای شما میکنند و سپس اقداماتی برای مهندسی معکوس موفقیت آنها انجام میدهید و از آنها بالاتر میروید.
این یکی از سریعترین و آسانترین روشهای تحقیق کلمات کلیدی است و راهی عالی برای یافتن کلمات کلیدی که باعث ایجاد ترافیک و فروش میشوند.
با این حال، همه کلمه های کلیدی رقیب این کار را نمیکند. اگر یک کلمه کلیدی به کسب و کار شما مرتبط نیست، تلاش برای رتبه بندی برای آن فایده ای ندارد.
چرا باید تحقیق کلمات کلیدی و تجزیه و تحلیل رقبا انجام دهید؟
بزرگترین مزیت تحقیق کلمات کلیدی و تجزیه و تحلیل رقبا، شناسایی شکافهای محتوایی سایت شما است همان موضوعاتی که با علایق مخاطبان شما مطابقت دارند و هنوز درباره آنها چیزی ننوشتهاید. حقیقت این است که شما احتمالاً نمیتوانید هر کلمه کلیدی و موضوع مرتبط را با ابزار تحقیق کلمه کلیدی پیدا کنید حتی اگر هر روز از آن استفاده کنید. این بدان معناست که صدها کلمه کلیدی بالقوه وجود دارد که رقبای شما از آنها ترافیک دریافت میکنند، اما شما اینطور نیستید.
تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی رقبا همچنین به شما کمک میکند تا درک کنید که چگونه برای آن کلمات کلیدی رتبه بندی کنید و به طور خاص، چه کاری میتوانید انجام دهید تا از رقبای خود پیشی بگیرید.
حتی اگر یک بازاریاب دیجیتال مبتدی هستید، باید بتوانید نوع محتوایی را که گوگل برای هر کلمه کلیدی رقیب رتبه بندی میکند ( از جمله پست وبلاگ، صفحه محصول و…) یا هدف پشت جستجو را شناسایی کنید. حتی میتوانید از ساختار صفحه رقیب خود برای هدایت تلاش های خود و استخراج بک لینک های صفحه برای فرصت های ایجاد لینک استفاده کنید.
به طور خلاصه، تجزیه و تحلیل کلمه کلیدی رقبا و عمل بر روی آن تضمین میکند که سایت شما بیشترین تعداد کاربران را جذب کرده و تا حد ممکن ارزش ارائه میدهد.
ابزارهایی برای تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی رقبا
برای انجام تحقیقات کلمات کلیدی، مجبور نیستید به صورت دستی صفحات رقبای خود را مرور کنید. چندین ابزار وجود دارد که میتواند کمک کند:
Ubersuggest
ابزار Ubersuggest، یک راه عالی برای شناسایی رقبای ارگانیک شما، تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی آنها و یافتن شکاف کلمات کلیدی به طور خودکار است.
BuzzSumo
BuzzSumo ابزاری عالی برای یافتن کلمات کلیدی مرتبط و مقایسه دامنه ها با یکدیگر است. وبسایت خود و یکی از رقبای خود را اضافه کنید و فوراً ببینید که چگونه با هم مقایسه میشوید.
SpyFu
SpyFu حجم عظیمی از دادههای رقبا را فراهم میکند، از جمله تعداد کلمات کلیدی ارگانیک که برای آنها رتبهبندی میشوند، تعداد کلیکهای ورودی از Google، و تعداد کلمات کلیدی که رقبای هر سایت نیز برای آن رتبهبندی میکنند.
Ahrefs
ابزار کاوشگر سایت Ahrefs ، شناسایی رقبای برتر خود و مشاهده شکاف های محتوایی بین وب سایت های آنها و وب سایت شما را آسان میکند.
نحوه انجام تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی رقبا
برای یافتن سریع و آسان کلمات کلیدی با ارزش رقیب از مراحلی که در زیر توضیح میدهم استفاده کنید.
رقبای خود را پیدا کنید
اولین قدم این است که رقبای برتر خود را شناسایی کنید. اگر قبلاً چند کلمه کلیدی هدف را در ذهن دارید، سعی کنید ببینید چه کسانی در حال حاضر در SERP برای آن کلمات کلیدی رتبهبندی شدهاند و آنها را به لیست خود اضافه کنید.
احتمالاً قبلاً چند شرکت در ذهن دارید، اما با در نظر گرفتن معیارهای زیر فهرست کاملتر و دقیقتری بسازید:
اندازه هدف: آیا این ظرفیت را دارید که به دنبال بزرگترین بازیکنان در جایگاه خود بروید یا میخواهید به دنبال اهداف کوچک بروید؟
ماهیت رقابت: آیا میخواهید کسب و کارهایی را هدف قرار دهید که رقبای مستقیم یا غیرمستقیم هستند؟ یک رقیب مستقیم کسب و کاری است که محصول یا خدمات مشابهی را ارائه میدهد که به عنوان جایگزینی برای شما عمل میکند. یک رقیب غیرمستقیم محصول یا خدمات متفاوتی را ارائه میدهد که می تواند همان مشکل شما را حل کند.
در تجربه من، تمرکز روی رقبای مستقیم خود هوشمندانه است. اجازه بدهید توضیح دهم که چرا. در حالی که یک رقیب ممکن است مشکل مشتری مشابهی را حل کند، اگر از محصول یا روش یکسانی استفاده نکند، ممکن است شما یک مجموعه بالقوه کاملاً متفاوت داشته باشید.
در مورد اندازه هدف شما چطور؟ این به شما بستگی دارد. منابعی که در اختیار دارید به شما کمک میکند تا تصمیم بگیرید که آیا میخواهید با بزرگترین بازیکنان رقابت کنید یا بازیکنان دیگر. اگر میخواهید بهترینها را در سایت خود پیدا کنید، یک جستجوی ساده در گوگل این کار را انجام میدهد. آنها بر نتایج ارگانیک و پولی تسلط خواهند داشت.
اگر می خواهید رتبه بندی سایت های کوچکتری را برای کلمات کلیدی مرتبط پیدا کنید، توصیه میکنم از سایتی مانند Similar Web استفاده کنید.
طیف وسیعی از آمارهای مربوط به وب سایت شما را ارائه میدهد. اما به بخش «سایتهای مشابه» توجه کنید.
همچنین می توانید از ابزار جستجوی سایت های مشابه در Ubersuggest استفاده کنید. کافی است وارد سایت خود شوید تا 20 دامنه رقیب را نشان دهید.
کلمات کلیدی رقیب بالقوه را شناسایی کنید
اکنون، زمان آن رسیده است که استخراج داده های کلیدواژه رقبای خود را برای شناسایی کلمات کلیدی که برای آنها رتبه بندی نمیکنید، شروع کنید.
هر یک از رقبای خود را وارد ابزار تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی کنید و لیستی از کلمات کلیدی برتر آنها را دریافت کنید. در Ubersuggest، میتوانید این کار را با رفتن به برگه تخمین ترافیک، کلیک کردن بر روی نمای کلی ترافیک و وارد کردن هر یک از دامنههای رقبای خود انجام دهید:
به بخش کلمات کلیدی SEO بروید و لیست کاملی از کلمات کلیدی که برای آنها رتبه بندی میکنند را خواهید دید. میتوانید کلمات کلیدی را بر اساس حجم مرتب کنید و سپس صفحه را یکی یکی مرور کنید و کلمات کلیدی بدون مارکی را که فکر میکنید برای آنها رتبه بندی نمیکنید یادداشت کنید.
با این حال، صاحبان سایت های بزرگ ممکن است با استفاده از این روش به مشکل برسند. اگر قبلاً برای هزاران کلمه کلیدی رتبهبندی کردهاید، این میتواند فوقالعاده زمانبر باشد و احتمالاً فرصتهای کلیدی عالی را از دست خواهید داد.
به جای اینکه به صورت دستی انجام دهید، پیشنهاد میدهم که فرآیند را به صورت خودکار انجام دهید، با استفاده از ابزار کلمات کلیدی Ubersuggest که در زیر ویژگی وبسایتهای مشابهی که استفاده کردهاید برای ایجاد لیست رقبا، قرار دارد.
به سادگی روی دکمه کشویی View All برای هر رقیب کلیک کنید تا لیستی از کلمات کلیدی که در حال حاضر برای آنها رتبه بندی نمیکنید دریافت کنید.
کلمات کلیدی رقیب را برای هدف انتخاب کنید
هنگامی که فهرستی از کلمات کلیدی خود را تهیه کردید، زمان آن رسیده که شروع به یافتن کلماتی کنید که هدف گذاری آنها منطقی است.
ابتدا کلمات کلیدی را که به کسب و کار یا مخاطب هدف شما مرتبط نیستند حذف کنید. ایجاد محتوا برای رتبه بندی برای یک کلمه کلیدی، اگر قرار نیست مشتریان بالقوه را جذب کند، فایده ای ندارد.
برای کسب و کارهای کوچکتر، کلمات کلیدی را که آشکارا بیش از حد رقابتی هستند حذف کنید. همانطور که در Ubersuggest نشان داده شده است، اینها میتوانند کلمات کلیدی با حجم بسیار بالا، کلمات کلیدی تک کلمه ای یا کلمات کلیدی با نمره سختی SEO بالا باشند:
من توصیه میکنم کلمات کلیدی با سختی سئوی 30 یا کمتر را هدف قرار دهید، مگر اینکه سایت شما دارای امتیاز اعتبار دامنه بزرگ باشد. لازم نیست این کلمات کلیدی رقابتی را از لیست خود حذف کنید، زیرا در آینده مفید خواهند بود. به سادگی آنها را در حال حاضر نادیده بگیرید و یک لیست جدید برای کلمات کلیدی ایجاد کنید.
در نهایت، یک جستجوی دستی برای بررسی زنده بودن کلمات کلیدی باقیمانده خود انجام دهید. هر کلمه کلیدی را به گوگل وصل کنید، حداقل به سه نتیجه برتر نگاه کنید و موارد زیر را ارزیابی کنید:
- اگر کاربری بودید که این کلمه کلیدی را جستجو میکردید، آیا از این نتیجه رضایت کامل داشتید؟
- آیا نتیجه یک سایت، انجمن یا شبکه اجتماعی تاسیس شده است؟
- سریع لود میشه؟
- آیا برای نسخه موبایل مناسب است؟
این معیارها به شما کمک میکند تصمیم بگیرید که آیا ارزش تلاش برای رتبه بندی برای هر کلمه کلیدی رقیب را دارد یا خیر. هرچه نتایج بدتر باشد، رتبهبندی آن آسانتر است بهویژه اگر خودتان دامنه قوی دارید.
نکاتی برای تجزیه و تحلیل محتوای رقبا
یافتن کلمات کلیدی کم رقابت و با ارزش رقیب کافی نیست. اگر در مورد سرقت نقاط آنها در SERP ها جدی هستید، پس باید محتوای بهتری ایجاد کنید (و تبلیغ کنید).
تجزیه و تحلیل محتوای موجود رقیب شما بهترین مکان برای شروع است. با تجزیه و تحلیل نتایج موجود برای هر کلمه کلیدی، باید بتوانید چندین راه برای بهبود تجربه جستجوگر شناسایی کنید و هر دلیلی را برای رتبه بندی محتوای خود به گوگل ارائه دهید.
با فکر کردن به آنچه کاربر میخواهد به آن دست یابد، شروع کنید،زیرا این به شما کمک میکند تا تعیین کنید که چه نوع محتوایی برای ایجاد مناسب است. در برخی موارد این واضح خواهد بود. جستجوهای با استعداد زیاد که کاربران به دنبال خرید یک محصول هستند بهترین خدمات را از طریق صفحات دستهبندی و محصول مانند تصویر زیر ارائه میدهد:
در موارد دیگر، ظریف تر خواهد بود. آیا جستجوی “تحلیل وب” به صفحه محصول یا یک پست وبلاگ نیاز دارد؟ همانطور که از نتایج گوگل میبینید، هر دو شانس رتبه بندی دارند:
سپس، کیفیت رتبه بندی محتوا در بالای گوگل را برای کلمه کلیدی خود ارزیابی کنید. آیا به سوال پاسخ می دهد؟ آیا تجربه کاربری خوبی ارائه میدهد؟
در بیشتر موارد، شرط میبندم که میتوانید محتوای بهتری را با موارد زیر ایجاد کنید:
- استفاده از اطلاعات بهروز
- افزودن مثالهای بیشتر
- افزایش طول متن
- تسهیل خواندن متن
- افزودن گرافیکهای بیشتر
- ارجاع به منابع بهتر
در نهایت، ببینید آیا فرصتی برای بهینه سازی سئوی درون صفحه محتوای جدیدتان با استفاده از ابزاری مانند Surfer SEO یا Frase وجود دارد یا خیر.
شما میتوانید از ابزار تحقیق کلمات کلیدی Surfer SEO استفاده کنید تا تلاش های بهینه سازی رقبای خود را از 100 امتیاز کسب کنید و عناوین، کلمات کلیدی و موضوعاتی را که باید برای رتبه بندی آنها بگنجانید شناسایی کنید.
سوالات متداول
تحلیل کلمه کلیدی رقیب چیست؟
تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی رقیب روشی برای شناسایی کلمات کلیدی است که رقبای شما برای آن رتبه بندی میکنند، اما شما این کار را نمیکنید. این تجزیه و تحلیل به شما کمک میکند فرصت های بالقوه کلمات کلیدی را که ممکن است نادیده گرفته باشید را کشف کنید و بینش هایی را در مورد روند بازار و رفتارهای جستجو در صنعت خود ارائه میدهد. این بخش مهمی از توسعه یک استراتژی سئو رقابتی است.
چگونه تحلیل کلمات کلیدی رقیب را انجام دهم؟
برای انجام تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی رقیب، با شناسایی رقبای اصلی خود شروع کنید و از ابزارهای سئو مانند Ubersuggest برای تجزیه و تحلیل وب سایت آنها استفاده کنید. در مرحله بعد، به دنبال کلمات کلیدی با ارزش و رقابت کم باشید که برای آنها رتبه بندی نمیکنید و سپس به دنبال آنها بروید.
هر چند وقت یکبار باید تحلیل کلمات کلیدی رقیب را انجام دهم؟
اینکه چند بار تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی رقبا را انجام میدهید به اندازه صنعت و تهاجمی بودن استراتژی SEO شما بستگی دارد. برای اکثر صنایع، انجام این کار یک یا دو بار در سال کافی خواهد بود. با این حال، شما به طور مداوم بر رقبا در SERP نظارت کنید تا از تغییرات آگاه شوید.
نتیجه گیری
امیدوارم، نشان داده باشم که رقبای شما میتوانند منبع الهام و همچنین تشدید باشند. تحقیق کلمات کلیدی و تجزیه و تحلیل رقبا به شما کمک میکند کلمات کلیدی با ارزشی را که نادیده گرفته اید پیدا کنید و همچنین بینش های ارزشمندی را در مورد استراتژی های SEO که برای رقبای شما کار میکنند ارائه میدهد.
اما یافتن کلمات کلیدی رقیب تنها نیمی از کار است. اطمینان حاصل کنید که زمان بیشتری را صرف ایجاد محتوای عالی میکنید و با ایجاد بک لینک به آن فرصت بیشتری برای رتبه بندی میدهید.
حالا شما بگویید فرآیند شما برای تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی رقابتی چیست؟