فاویکن یک گرافیک کوچک است که در کنار عناوین صفحه در تبهای مرورگر، نوارهای بوکمارک، نوارهای مورد علاقه، نتایج تاریخچه مرورگر و صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) ظاهر میشود. فاویکن که مخفف “آیکون مورد علاقه” است، به عنوان یک نشانک بصری برای وبسایت شما عمل میکند و به افراد کمک میکند تا به راحتی یک صفحه وب را زمانی که چندین تب باز دارند شناسایی کنند. فاویکنها ممکن است به عنوان آیکونهای میانبر نوار وظیفه، زمانی که یک وبسایت کوچک شده است، نیز ظاهر شوند. هنگامی که کاربران وبسایت شما را بوکمارک میکنند، فاویکن به عنوان یک آیکون بوکمارک نیز عمل میکند و پیدا کردن وبسایت در بین سایر صفحات وب ذخیرهشده را آسانتر میکند.
فاویکن کوچک اما تاثیر گذار
همانطور که میگویند، چیزهای خوب در بستههای کوچک قرار میگیرند، این ضربالمثل قطعاً در مورد فاویکن کوچک صدق میکند. این نشانکهای کوچک برند از زمان اینترنت اکسپلورر در دهه 1990 در مرورگرهای وب وجود داشتهاند و در تبهای مرورگر و نمای بوکمارک ظاهر میشوند. فاویکنها یادآورهای بصری هستند که به مشتری کمک میکنند وبسایت شما را با هویت برند شرکت شما مرتبط کنند.
زمان آن رسیده است که از آیکونهای پیشفرض مرورگر فراتر بروید. در کمترین زمان میتوانید یک فاویکن ایجاد کنید که تاثیرگذار باشد (به مشتریان کمک کند در پنجره مرورگر شلوغ با تبهای زیاد حرکت کنند).
مزایای استفاده از فاویکن
درباره اهمیت فاویکن نوشتیم، اما حالا باید ببینم که این اهمیت از کجا ناشی میشود و مزایای آن چیست:
افزایش نرخ کلیک (CTR)
فاویکن به طور جادویی رتبهبندی سئو وبسایت شما را افزایش نمیدهد، اما افزودن آن همراه با سایر بهبودهای طراحی تجربه کاربری میتواند به یک وبسایت کاربر پسندتر کمک کند. گوگل و سایر موتورهای جستجو فاویکنها را در نتایج جستجو نمایش میدهند. یک فاویکن جذاب یا به راحتی قابل تشخیص میتواند شناخت برند شما را افزایش دهد و احتمال بازدید افراد از وبسایت شما را بیشتر کند. این امر نرخ کلیک (CTR) شما را افزایش میدهد که یک معیار مهم تجارت الکترونیک برای سئو است.
ساخت آگاهی از برند
هنگامی که یک فاویکن لوگوی برند شما را تقویت میکند، مانند یک تبلیغ رایگان در نوار بوکمارک کاربر، در تب وبسایت شما و در SERP عمل میکند که میتواند آگاهی از برند را افزایش دهد.
بهبود تجربه کاربری و زمان ماندگاری
یک فاویکن قابل تشخیص فوری میتواند شانس بوکمارک کردن یک صفحه وب توسط کاربر را افزایش دهد، رفتاری که گوگل به عنوان یک سیگنال تقویتکننده تشخیص میدهد. این بهبود کوچک در تجربه کاربری بازدیدهای مجدد را تشویق میکند و ترافیک وبسایت و زمان ماندگاری شما (مدت زمانی که یک کاربر قبل از بازگشت به SERP در یک صفحه وب میگذراند) را افزایش میدهد.
دستورالعمل های ایجاد فاویکن برای وب سایت شما
یک فاویکن خوب با الزامات اندازه و فرمت فایل خاصی مطابقت دارد:
انتخاب اندازه مناسب
اندازه ایدهآل برای یک فاویکن 16 پیکسل در 16 پیکسل است، اگرچه برخی از فاویکنها در 32 پیکسل در 32 پیکسل یا 48 پیکسل در 48 پیکسل طراحی شدهاند. اندازه 16 در 16 در تمام نمایشگرهای مرورگر وب پشتیبانی میشود.
انتخاب فرمت فایل سازگار
فرمت فایل اصلی نقش اساسی در نحوه تبدیل یک تصویر به فاویکن دارد. رایجترین فرمتهای فایل فاویکن، فرمتهای PNG و ICO هستند. فایلهای PNG حاوی فشردهسازی دادههای بدون اتلاف و قابلیت شفافیت هستند، بنابراین کیفیت تصویر هنگام تغییر اندازه آسیب نمیبیند. فایلهای ICO که در مایکروسافت ویندوز اکسپلورر استفاده میشوند، حاوی یک یا چند تصویر در اندازهها و عمق رنگهای مختلف هستند، بنابراین میتوان آنها را به خوبی تغییر اندازه داد. فرمت SVG به اندازه مرورگرهای دیگر پشتیبانی نمیشود، اما سرعت بارگذاری بالایی دارد و مقیاسپذیری نامحدودی ارائه میکند. از فرمتهایی مانند JPEG که هنگام کوچکنمایی مقداری از دادههای تصویر را از دست میدهند، اجتناب کنید.
در نظر گرفتن یک فاویکن متحرک
فایلهای GIF متحرک یا JavaScript هیجان بیشتری به همراه دارند، اما محدودیتهایی مانند سازگاری با مرورگر دارند. فاویکن متحرک خود را در چندین مرورگر آزمایش کنید زیرا ممکن است چیزی که در گوگل کروم عالی به نظر میرسد، در مرورگر دیگری خراب شود.
ابزار های محبوب ساخت فاویکن
میتوانید از یک سازنده آنلاین فاویکن برای ایجاد یک فاویکن سفارشی که هویت برند شما را تکمیل کند، استفاده کنید. در اینجا برخی از گزینههای محبوب آورده شده است:
- Favicon.io: به شما امکان میدهد یک فاویکن را از یک فایل تصویر، لینک یا متن ایجاد کرده و آن را به فرمتهای مختلف تبدیل کنید. فایلهای تبدیلشده را دانلود کنید، آنها را در فهرست ریشه وبسایت خود قرار دهید، تگهای لینک را کپی کرده و آنها را در تگ head صفحه HTML خود جایگذاری کنید.
- Real Favicon Generator: یک API تعاملی است که به شما امکان میدهد نحوه مدیریت تصویر اصلی برای ایجاد فاویکن را مشخص کنید.
- Favicon Generator: میتواند فاویکنها را به صورت پلتفرم به پلتفرم ایجاد کند و به شما امکان میدهد ببینید که طراحیها در پلتفرمها و مرورگرهای مختلف چگونه به نظر میرسند.
- Favicon.ico & App Icon Generator: از Dan’s Tools به شما امکان میدهد یک تصویر موجود را آپلود کرده و آن را به فرمت ICO تبدیل کنید یا طرحها را در گالری آیکون مرور کنید.
سوالات متداول
آیا فاویکن همان لوگو است؟
خیر، فاویکن (آیکون مورد علاقه) یک آیکون کوچک است که در کنار نام صفحه یا آدرس سایت شما در نتایج جستجو، تبهای مرورگر و نوارهای بوکمارک ظاهر میشود تا صفحات شما را به کاربران وب شناسایی کند. در مقابل، لوگوها یک برند را در کل چشمانداز بازاریابی نشان میدهند. فاویکنهای اکثر برندها عناصر طراحی خود را با لوگوهایشان به اشتراک میگذارند و حتی ممکن است یکسان باشند، به شرطی که لوگو به اندازه کافی ساده باشد.
مثالی از فاویکن چیست؟
یک فاویکن در نوار آدرس به عنوان آیکون URL وب سایت یا در مرورگر وب به عنوان آیکون تب ظاهر میشود. این به کاربران کمک میکند تا وب سایت را به صورت بصری شناسایی کنند.
آیا ابزارهایی برای طراحی فاویکن وجود دارد؟
بله، ابزارهای زیادی وجود دارند که میتوانند به شما در طراحی فاویکن برای وب سایتتان کمک کنند. برخی از آنها حتی رایگان هستند. نمونههایی از سازندههای آنلاین شامل Favicon.io و RealFaviconGenerator هستند.