12 قدم برای تاثیرگذاری بزرگ لانچ محصول

لانچ محصول

لانچ محصول زمانی است که یک کسب‌وکار، محصول یا خدمات جدیدی را به بازار معرفی می‌کند. لانچ‌ها که از قبل برنامه‌ریزی شده‌اند، اغلب نیاز به هماهنگی چندین بخش دارند (از نحوه قرار دادن یک پیشنهاد جدید توسط تیم بازاریابی تا نحوه پاسخگویی تیم پشتیبانی مشتری به سوالات) تا یک روایت منسجم به عموم مردم ارائه دهند.

یک چک‌لیست لانچ محصول، لیستی مفصل از همه مواردی است که یک کسب‌وکار باید برای امکان‌پذیر کردن روز لانچ انجام دهد.

دلایل اهمیت داشتن یک چک لیست لانچ محصول

یک چک لیست لانچ محصول تضمین می‌کند که تیم شما سازماندهی شده و آماده است تا یک محصول جدید را معرفی کند.

در اینجا چند مورد از مزایای کلیدی آورده شده است:

12 قدم برای تاثیرگذاری بزرگ لانچ محصول

روز لانچ را قابل مدیریت‌تر می‌کند
مقابله با یک پروژه بلندپروازانه بدون تقسیم وظایف به مراحل کوچک‌تر و قابل مدیریت‌تر می‌تواند دلهره‌آور باشد. یک چک‌لیست لانچ محصول به شما کمک می‌کند تا هر جنبه از برنامه لانچ خود را تجزیه کنید تا بتوانید پیشرفت ثابتی داشته باشید.

استراتژی شما را شکل می‌دهد
استراتژی لانچ شما بسته به اهداف‌تان متفاوت است. هنگامی که بدانید چه می‌خواهید به دست آورید، می‌تواند بخش‌های دیگر استراتژی شما را نیز تحت تأثیر قرار دهد، از جمله نحوه تخصیص منابع، زمان صرف شده برای وظایف و مکان‌یابی مخاطب هدف خود.

همه را در یک صفحه قرار می‌دهد
لانچ یک محصول نیازمند تلاش‌های هماهنگ در بخش‌های مختلف است (از تیم خدمات مشتری گرفته تا مدیران کمپین‌های بازاریابی شما). یک چک‌لیست لانچ محصول، مسئولیت‌های هر تیم و نحوه تاثیرگذاری آن بر سایر بخش‌ها را مشخص می‌کند و اطمینان حاصل می‌کند که هیچ‌کس در یک سیلو کار نمی‌کند یا اهداف متفاوتی را هدف قرار نمی‌دهد. این همه را در یک جهت حرکت می‌دهد.

اطمینان حاصل می‌کند که مراحل را از دست نمی‌دهید
یک برنامه لانچ محصول یک نقشه راه است که همه چیزهایی را که برای راه‌اندازی پیشنهاد جدید خود نیاز دارید در نظر می‌گیرد. مشخص کردن نحوه حرکت از یک نقطه به نقطه دیگر تا رسیدن به هدف شما تضمین می‌کند که در جهت درست حرکت می‌کنید بدون اینکه مراحل را از دست بدهید.

به شما کمک می‌کند موانع را پیش‌بینی کنید
برای آماده شدن برای یک لانچ موفق، پیش‌بینی آنچه ممکن است اشتباه پیش برود، مهم است. چک‌لیست لانچ محصول به شما امکان می‌دهد شرایط احتمالی را پیش‌بینی کنید و نحوه رسیدگی به آن‌ها را مشخص کنید. به عنوان مثال، اگر کاربری از ویژگی‌های یک محصول شکایت کرد، تیم خدمات مشتری می‌تواند پاسخ‌هایی برای کمک به آن‌ها در این شرایط آماده کند.

چک لیست لانچ محصول

این لیست شامل موارد زیر می‌شود:

ارزیابی لانچ های قبلی

قبل از شروع برنامه‌ریزی برای پیشنهاد جدید خود، لانچ‌های محصول قبلی‌تان را مرور کنید. چه چیزی خوب پیش رفت؟ چه مناطقی می‌توانند بهبود یابند؟ چه چیزی را در این فرآیند آموخته‌اید؟ داشتن این پاسخ‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا بفهمید چه چیزی یک لانچ محصول موفق برای کسب‌وکار شما ایجاد می‌کند و این بار چه کاری ممکن است متفاوت انجام دهید. اگر این اولین بار است که فرآیند لانچ محصول را طی می‌کنید، نمونه‌ها را تحقیق کنید و از صاحبان مشاغل کوچک مشابه مشاوره بگیرید.

12 قدم برای تاثیرگذاری بزرگ لانچ محصول

انجام تحقیقات بازار

مشتری شما هسته اصلی کسب‌وکار شماست. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره آن‌ها و نیازهایشان، تحقیقات بازار انجام دهید. با حدود ۱۰ تا ۱۵ نفر صحبت کنید و از آن‌ها سؤالات خاصی درباره نقاط درد، انگیزه‌ها و افکارشان در مورد شرایط، ابزارها و محصولات فعلی‌تان بپرسید. این می‌تواند به شما در ایجاد یک راه‌حل برای مشکلات آن‌ها کمک کند. با تمام این اطلاعات، می‌توانید شخصیت‌های خریدار (جایگزین‌های خیالی برای مشتری ایده‌آل خود) ایجاد کنید و نحوه بازاریابی محصول‌تان را بیشتر تعریف کنید.

ایجاد بیانیه موقعیت محصول

یک بیانیه موقعیت توضیح می‌دهد که چرا محصول خود را راه‌اندازی می‌کنید. ذینفعان کلیدی، مانند مدیران محصول، تعریف می‌کنند که محصول چه کاری انجام می‌دهد، چه چیزی آن را از پیشنهادات دیگر متمایز می‌کند و مخاطب هدف کیست. بیانیه موقعیت شما به عنوان یک ستاره قطبی عمل می‌کند و بقیه استراتژی لانچ محصول شما از آنچه محصول‌تان را خاص می‌کند ناشی می‌شود.

تعیین اهداف قابل دستیابی

هنگامی که استراتژی خود را توسعه می‌دهید، اهدافی را تعیین کنید که به اندازه دلخواه گسترده یا محدود باشند. به عنوان مثال، می‌توانید هدف کلی فروش شرکت برای محصول جدید و نحوه ارتباط مشارکت‌های هر بخش با هدف اصلی را تعریف کنید. اهداف قابل دستیابی را تعیین کنید تا تیم شما برای شکست آماده نشود.

تست محصول

برای ارائه یک محصول خوب، باید تست کنید. از چندین نفر بخواهید که از پیشنهاد جدید شما استفاده کنند تا مطمئن شوید محصول‌تان در شرایط مختلف کار می‌کند و اشکالات یا مشکلاتی را پیدا کنید که می‌تواند بر تجربه مشتری تأثیر منفی بگذارد. علاوه بر تست محصول خود، زمان بگذارید تا مراحل خرید را قبل از روز لانچ آزمایش کنید. به عنوان مثال، مطمئن شوید که فرآیند پرداخت تجارت الکترونیک شما به خوبی در یک مرورگر کار می‌کند. از ترک این کار مهم برای آخرین لحظه خودداری کنید، زیرا ممکن است زمانی برای اطمینان از عملکرد صحیح محصول نداشته باشید.

کار روی برندسازی محصول

این مرحله مهم هویت برند محصول شما را تعیین می‌کند و فرآیند دادن شخصیت به محصولات شماست. برندسازی محصول شامل نام، بسته‌بندی، پالت رنگ، تایپوگرافی، شعار و موارد دیگر می‌شود. این عناصر می‌توانند به مشتریان بالقوه کمک کنند تا ارتباط عاطفی با محصول شما برقرار کنند.

12 قدم برای تاثیرگذاری بزرگ لانچ محصول

رسیدگی به مسائل لجستیکی

قبل از لانچ، اطمینان حاصل کنید که تولید (از جمله مقیاس‌پذیری)، توزیع و ذخیره‌سازی همه بهینه شده‌اند. هرگونه خرابی در این زمینه‌ها می‌تواند تحویل محصول شما را به تاخیر بیندازد.

ایجاد مستندات محصول

برای کمک به مشتریان خود، مستندات محصول مانند راهنماهای کاربر و فیلم‌های آموزشی ایجاد کنید. هنگام لانچ در مناطق چند زبانه، مواد آموزشی را در زبان‌های مختلف برای خدمت‌رسانی به پایگاه مشتریان خود ارائه دهید.

جمع آوری بازخورد

برای اطمینان از عملکرد خوب محصول یا خدمات، کاربرپسند بودن و عدم وجود اشکال، بازخورد کاربران را جمع‌آوری کنید. بازخورد کاربر ارزشمند است زیرا نگاهی به پذیرش مخاطب شما دارد. برخلاف سایر اعضای تیم، آن‌ها با استفاده از محصول شما با همان زمینه وارد نمی‌شوند. اگر چیزی پیدا کردند که منطقی نیست یا استفاده از آن آسان نیست، سایر مشتریان نیز همین احساس را خواهند داشت.

آماده سازی تیم

قبل از لانچ، تیم شما باید بتواند به سوالات پاسخ دهد و به کاربران به‌طور مؤثر کمک کند. برای دستیابی به این هدف، اطمینان حاصل کنید که تیم شما با محصول آشناست، تیم فروش مواد لازم برای ارائه به مشتریان را دارد و خدمات مشتری می‌تواند به کاربران پشتیبانی ارائه کند.

 لانچ محصول

هنگامی که همه چیز آماده شد، آماده هستید تا محصول خود را لانچ کنید. قبل از لانچ با تیم خود ملاقات کنید تا مطمئن شوید که در موقعیت خوبی قرار دارید و وب‌سایت شما به خوبی کار می‌کند. همچنین می‌توانید با تیم خدمات مشتری همکاری کنید تا در مورد واکنش‌های اولیه به محصول جدید اطلاعات کسب کنید.

بررسی عملکرد

پس از لانچ، زمانی را صرف کنید تا ببینید لانچ محصول چگونه انجام شده است، به‌ویژه با توجه به آنچه کار کرده و چه کار نکرده است. اگر لانچ به اندازه امید شما موفق نبود، این زمان برای سازگاری و ایجاد تغییراتی برای افزایش فروش است.

سوالات متداول

چک لیست لانچ محصول چیست؟

چک لیست لانچ محصول لیستی جامع از تمام کارهایی است که یک کسب‌وکار باید قبل از لانچ یک محصول انجام دهد.

چه زمانی باید یک محصول را لانچ کنید؟

باید زمانی محصول را لانچ کنید که محصول آماده باشد و هر بخش در یک کسب‌وکار، از مشتری تا بازاریابی، بتواند از لانچ محصول پشتیبانی کند.

 

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *