صفحه جزئیات محصول (PDP) نقطه اوج سفر خرید آنلاین است. این صفحه جایی است که مشتری تصمیم نهایی خود را برای خرید یا عدم خرید محصول میگیرد. بنابراین، بهینهسازی و بازاریابی موثر PDP از اهمیت بالایی برخوردار است.
بازاریابی PDP به مجموعهای از استراتژیها و تاکتیکها اطلاق میشود که با هدف افزایش نرخ تبدیل، بهبود تجربه کاربری و افزایش فروش از طریق صفحات جزئیات محصول انجام میشود. این شامل طراحی جذاب، محتوای قانعکننده، استفاده از عناصر بصری و بهینهسازی برای موتورهای جستجو است.
با بهینهسازی PDP، میتوانید تاثیر به سزایی در موفقیت تجارت الکترونیکی خود داشته باشید.
در ادامه به بررسی اهمیت PDP و راهکارهای موثر برای بهبود آن خواهیم پرداخت.
صفحه جزئیات محصول
یک PDP یا صفحه جزئیات محصول، یک صفحه فرود است که اطلاعات جامعی در مورد یک محصول خاص، از جمله توضیحات، تصاویر، قیمتگذاری و نظرات مشتریان ارائه میدهد. PDP های بهینه شده شامل تصاویر با کیفیت بالا، توضیحات دقیق محصول و نظرات کاربران برای بهبود تجربه خرید و افزایش نرخ تبدیل هستند.
اگرچه صفحات جزئیات محصول نمیتوانند تجربه خرید در فروشگاهی را جایگزین کنند که در آن مشتریان به صورت فیزیکی با محصول شما تعامل دارند، اما PDP های موثر میتوانند با کمک به مشتریان برای درک ویژگیها و مزایای کلیدی محصول، تجربه خرید آنلاین غنی ایجاد کنند.
PDP ها میتوانند از تلاشهای سئو پشتیبانی کنند و دید شما را در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) بهبود بخشند.
اجزای یک صفحه جزئیات محصول
در ادامه، عناصر ضروری برای ایجاد یک صفحه جزئیات محصول جذاب آورده شده است:
عنوان محصول
عنوان محصول به مشتریان کمک میکند تا به سرعت تشخیص دهند که آیا محصول موردنظر آنها است یا خیر و میتواند تصمیم آنها را برای بررسی جزئیات بیشتر تحت تاثیر قرار دهد. عنوان به طور معمول بزرگترین و برجستهترین متن در صفحه است. عناوین باید مختصر، واضح و توصیفی باشند.
عنوانی که برای موتورهای جستجو بهینه شده باشد از کلمات کلیدی استفاده میکند که مشتریان بالقوه ممکن است هنگام جستجوی محصول استفاده کنند.
توضیحات محصول
توضیحات محصول نمای کلی از محصول را ارائه میدهد و به طور معمول در زیر عنوان محصول قرار میگیرد. این توضیحات باید شامل اطلاعات ضروری از جمله ویژگیها و مواد اصلی باشد.
زبان باید جذاب و با صدای برند شما هماهنگ باشد. توضیحات موثر محصول به مشتریان کمک میکند تا تصمیم آگاهانهای بگیرند و آنها را به خرید ترغیب کنند.
جزئیات و مشخصات محصول اضافی
این بخش ویژگیها یا مشخصات فنی بیشتر محصول مانند اندازهها و گزینههای رنگ، ابعاد، وزن، حجم، برند یا مدل را ارائه میدهد. این جزئیات به مشتریان کمک میکند تا تصمیم خرید بگیرند که میتواند باعث کاهش بازگشت، نرخ ترک و شکایت مشتری شود.
دارایی های دیجیتال با کیفیت بالا
هیچ صفحه جزئیات محصولی بدون عکس یا ویدیوی با کیفیت بالا کامل نمیشود. تصاویر با وضوح بالا نمای جامعی از محصول را از زوایای مختلف و گزینههای تغییر هنگام تغییر رنگ، مواد یا اندازهها ارائه میدهند.
ویدئوهای محصول راه دیگری برای زنده کردن محصول شما و جلب اعتماد مشتریان بالقوه است. آنها یک روش جذاب برای یادگیری بیشتر در مورد نحوه کارکرد یک محصول همراه با ویژگیها، مزایا و کاربردهای آن ارائه میدهند.
قیمت
قیمت محصول اغلب مهمترین ملاحظات برای خریداران است. بنابراین، آن را نزدیک به فراخوان عمل (CTA)، مانند دکمهای برای قرار دادن یک مورد در سبد خرید قرار دهید. شما همچنین میتوانید تخفیفها یا کاهش قیمتها و همچنین تبلیغات، اشتراکها یا گزینههای پرداخت حالا بخر، بعد پرداخت کن (BNPL) را نمایش دهید. ذکر این نکته که آیا هزینههای حملونقل یا مالیات بر قیمت نهایی تأثیر میگذارد نیز مهم است.
موجودی
درج موجودی محصول در یک صفحه جزئیات محصول برای اطلاع رسانی به مشتریان در مورد موجود بودن محصول ضروری است. اگر موجودی برای یک محصول خاص محدود است، نمایش این موضوع میتواند خرید را تشویق کند.
تعداد خرید
یک لیست کشویی کوچک یا فیلد ورودی مقدار سفارش دیگر را برای انتخاب تعداد مورد خرید قرار دهید. شما همچنین میتوانید حداقل و حداکثر مقدار سفارش را در اینجا تنظیم کنید.
فراخوان عمل (CTA)
فراخوانهای عمل (CTA) عبارات کوتاه و مختصری هستند که برای ترغیب مشتریان به اقدام طراحی شدهاند و بنابراین یکی از عناصر ضروری PDP برای تبدیل هستند.
بیشتر دکمههای CTA در صفحات جزئیات محصول مشتریان را تشویق میکنند تا خرید کنند یا به سبد خرید خود اضافه کنند؛ برای مثال، افزودن به سبد خرید، خرید اکنون یا مشتریان همچنین خریداری کردهاند و باید با کپی ساده بسیار واضح باشند.
جزئیات سیاست بازگشت و تعویض
اطلاعات مرتبط و شفاف در مورد شرایط بازگشت یا تعویض یا اینکه آیا یک محصول فروش نهایی است را درج کنید. سیاستهای بازگشت و تعویض میتواند باعث شود مشتریان احساس راحتی بیشتری برای خرید از شما داشته باشند، اعتماد را افزایش دهند و وفاداری ایجاد کنند.
گزینه های تکمیل سفارش
اطلاعات حملونقل و جدول زمانی یا سایر روشهایی که مشتریان میتوانند محصولات شما را دریافت کنند، مانند خرید آنلاین، تحویل در فروشگاه (BOPIS) را درج کنید. از آنجایی که هزینههای حملونقل غیرمنتظره یکی از دلایل اصلی ترک سبد خرید است، در صورت امکان گزینههای حملونقل دقیق و هزینهها را در PDP درج کنید.
بهترین شیوه ها برای یک صفحه جزئیات محصول
- از قدرت اثبات اجتماعی استفاده کنید.
- از تاکتیکهای کمبود و فوریت استفاده کنید.
- توصیههای اضافی ارائه دهید.
- برای موبایل بهینه سازی کنید.
از قدرت اثبات اجتماعی استفاده کنید
بررسیها و رتبهبندیها اشکال اثبات اجتماعی هستند که به بخشی جدایی ناپذیر از روند تصمیمگیری خریدار تبدیل شدهاند و اکثر خریداران قبل از خرید به بررسیها و رتبهبندیهای مشتریان مراجعه میکنند.
رتبهبندی محصولات به طور معمول در نزدیکی عنوان محصول قرار میگیرد، در حالی که بررسیهای کتبی در پایین صفحه قرار میگیرند. گنجاندن یک نوار جستجو در بررسیها نیز میتواند مفید بودن آنها را افزایش دهد.
سایر اشکال اثبات اجتماعی مانند محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC) به شکل عکس، فیلم، جوایز و نشانهای اعتماد نیز میتواند به بهبود نرخ تبدیل در PDP ها کمک کند.
از تاکتیک های کمبود و فوریت استفاده کنید
بیشتر مردم ایده از دست دادن چیزی که میخواهند را دوست ندارند، به همین دلیل است که کمبود و فوریت همچنان ابزارهای بازاریابی موثری هستند.
نشان دادن به مشتریان که تعداد محدودی از اقلام در انبار باقی مانده است، چند نفر دیگر همان محصول را در سبد خرید خود دارند یا یک تایمر شمارش معکوس برای تبلیغات فقط چند روش برای استفاده از تاکتیکهای کمبود و فوریت در PDPهای شما است.
توصیه های اضافی ارائه دهید
طبق گفته مککینزی، فروش متقاطع(ارائه محصولات یا خدمات مرتبط)میتواند به افزایش تبدیلها کمک کند و فروش را تا 20 درصد و سود را تا 30 درصد افزایش دهد. به عنوان مثال، میتوانید مشتریان را تشویق کنید تا “خرید لباس را انجام دهند” یا “آیتمهای مشابه را مشاهده کنند”. همچنین میتوانید توصیههای محصول مکمل ارائه دهید.
برای موبایل بهینه سازی کنید
با توجه به اینکه فروش تجارت الکترونیک موبایل در سراسر جهان به بیش از 2 تریلیون دلار میرسد و 60 درصد از کل فروش تجارت الکترونیک را تشکیل میدهد، بهینهسازی PDP خود برای مرورگرهای وب موبایل ضروری است. اطمینان حاصل کنید که صفحات محصول شما به خوبی عمل میکنند، همانطور که در دستگاههای تلفن همراه در نظر گرفته شدهاند ظاهر میشوند و زمان بارگذاری سریع دارند.
سوالات متداول
PLP در تجارت الکترونیک چیست؟
صفحات لیست محصول (PLP) صفحاتی در یک سایت تجارت الکترونیک هستند که گروهی از محصولات را بر اساس یک دستهبندی یا جستجوی بازدیدکننده نمایش میدهند. کاربران میتوانند از یک صفحه لیست محصول به صفحات جزئیات محصول فردی دسترسی پیدا کنند.
چه چیزی یک صفحه جزئیات محصول خوب را میسازد؟
یک صفحه جزئیات محصول خوب به مشتریان تمام اطلاعات مرتبطی را که به آن نیاز دارند ارائه میدهد، در حالی که برای آنها یک تجربه خرید آنلاین جذاب ایجاد میکند.
آیا صفحات جزئیات محصول بر سئو تاثیر میگذارند؟
بله. از آنجایی که صفحات جزئیات محصول رایجترین صفحات در بسیاری از سایتهای تجارت الکترونیک هستند، میتوانند با گنجاندن کلمات کلیدی مرتبط در محتوای صفحه، برچسب عنوان، توضیحات متا و برچسبهای alt برای عکسها و فیلمها و سایر تاکتیکها، بر تلاشهای سئوی شما تاثیر مثبت بگذارند.