ساخت لینک فرآیند کسب لینکهای ورودی به وبسایت شما از منابع خارجی است. این لینکها مانند رایهای اعتماد برای سایت شما هستند که به موتورهای جستجو نشان میدهند که سایت شما معتبر و مرتبط است.
راهکار های رسیدن به بالای نتایج جستجوی گوگل
طبق یک مطالعه، اولین نتیجه در جستجوی گوگل به طور متوسط چهار برابر بکلینکهای نتایج دو تا ده را دارد. به وضوح، بکلینکها برای رتبهبندی مهم هستند، اما چگونه میتوانید بدون خرید یا مبادله لینک و نقض سیاستهای اسپم گوگل، سایتهای دیگر را به لینک کردن به سایت خود ترغیب کنید؟ در اینجا نحوه ساخت یک استراتژی ساخت لینک قوی برای وبسایت شما آمده است.
ساخت لینک
ساخت لینک به معنای دریافت لینکهای ورودی بیشتر با کیفیت به وبسایت شما برای افزایش ترافیک جستجو است. ساخت لینک یک استراتژی سئو (بهینه سازی موتور جستجو) برای افزایش رتبه شما در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) است. توسعه یک استراتژی ساخت لینک با لینکهای داخلی مختلف در وبسایت شما و لینکهای خارجی در وبسایتهای دیگر، میتواند تفاوت زیادی در تعداد مشتریان بالقوهای که هنگام جستجوی آنلاین با شرکت شما مواجه میشوند ایجاد کند.
دلایل اهمیت ساخت لینک
ساخت لینک یک جنبه ضروری از استراتژی بازاریابی محتوای یک شرکت است. موتورهای جستجو تعداد و کیفیت لینکهای خارجی را هنگام تعیین اینکه کدام صفحات وب را در بالای صفحات نتایج قرار دهند در نظر میگیرند. الگوریتم PageRank گوگل از لینک دادن برای تعیین اهمیت یک صفحه وب و رتبهبندی آن در صفحات نتایج استفاده میکند. قرارگیری در رتبه بالا در SERPها میتواند تفاوت بزرگی در تلاش برای هدایت ترافیک به وبسایت شما ایجاد کند.
بهترین استراتژیهای ساخت لینک
در اینجا برخی از بهترین استراتژیهای ساخت لینک آورده شده است که میتوانید برای کسب رتبه بالاتر در صفحات نتایج موتور جستجو و قرار دادن برند خود در مقابل مشتریان بالقوه استفاده کنید:
- وبلاگ نویسی مهمان
- ایجاد محتوای مفید
- ساخت لینک صفحه منابع
- جایگزینی لینکهای شکسته
- ارسال در انجمنها و رسانههای اجتماعی
- لینک دادن به منشن های موجود
- ساخت لینک داخلی
وبلاگ نویسی مهمان
وبلاگ نویسی مهمان یک استراتژی ساخت لینک است که شامل نوشتن و انتشار محتوا در وبسایت شخص دیگری است. با ارسال پست مهمان در سایتهای مرتبط، میتوانید لینکهای با کیفیتی کسب کنید که ترافیک را به وبسایت شما هدایت میکنند.
یک پست مهمان با کیفیت و اصلی همچنین میتواند شهرت آنلاین شما را افزایش دهد. ایجاد پستهای مهمان برای وبسایتهای معتبر راهی عالی برای ایجاد ارتباطات جدید در صنعت شما و کسب لینکهای باکیفیت به صورت ارگانیک به وبسایت شرکت شما است.
با تحقیق در مورد وبسایتهای مرتبط که پستهای مهمان را میپذیرند شروع کنید. پیشنهادهایی ارسال کنید که به وضوح ارزش برند شما را توضیح میدهند. هنگامی که یک پست مهمان در وبسایت شخص دیگری مینویسید، میتوانید خوانندگان را به صفحات مرتبط در سایت خود هدایت کنید. هر چه محتوای شما مفیدتر، خاصتر و جذابتر باشد، کسب لینکهای باکیفیت در وبسایتهایی با شهرت خوب و رتبه بالای SERP آسانتر خواهد شد.
ایجاد محتوای مفید
یک استراتژی اساسی سئو که باید هنگام شروع ساخت لینک در نظر داشته باشید، ایجاد محتوای اصلی، جذاب و مفید برای مخاطب هدف صنعت شما است.
یکی از راههای ایجاد لینک از وبسایتهای مرتبط، ایجاد محتوای قابل اشتراکگذاری مانند اینفوگرافیک، نظرسنجی یا آمار است. جمعآوری دادههای ارزشمند و ارائه آن به صورت بصری جذاب میتواند لینکهای باکیفیت از صفحات وب مختلف کسب کند.
ساخت لینک صفحه منابع
ساخت لینک صفحه منابع یک استراتژی متمرکز بر کسب لینکهای باکیفیت از قرارگیری در صفحات منابع است. یک صفحه منبع، لیست انتخاب شدهای از مقالات باکیفیت، پستهای وبلاگ، محصولات، ابزارها یا سایر منابع در مورد یک موضوع خاص است. اگر یک وبسایت معتبر محتوای اصلی یا ابزار شما را در لیست لینکهای منبع خود قرار دهد، میتواند شهرت آنلاین شما را افزایش دهد و بکلینکهای ارزشمندی کسب کند.
جایگزینی لینک های شکسته
یک استراتژی موثر ساخت لینک، پیدا کردن لینکهای شکسته، همچنین به عنوان لینکهای مرده شناخته میشود، و جایگزینی آنها با لینکهای جدید است که ترافیک را به وبسایت شما هدایت میکند. ساخت لینک شکسته شامل پیشنهاد دادن به مالکان سایت برای جایگزینی یک لینک شکسته با یک لینک جدید از برند شما است. اگر محتوای شما مفید و مرتبط باشد، میتوانید با حفظ فعال بودن بکلینکهای آنها، ارزش را به وبسایتهای دیگر ارائه دهید.
به عنوان مثال، اگر شرکتی دارید که خدمات نوشتن رزومه ارائه میدهد، ممکن است پیدا کردن سایتهایی که در مورد جستجوی شغل و نحوه بهبود رزومه شما صحبت میکنند مفید باشد. هنگامی که یک صفحه با یک لینک مرده پیدا کردید، شاید به یک شرکت که دیگر وجود ندارد، میتوانید با آنها تماس بگیرید، خدمات رزومه نویسی خود را برجسته کنید و پیشنهاد دهید که مالک سایت به جای آن به یک پست وبلاگ مرتبط در وبسایت شما لینک دهد.
ارسال پست در انجمن ها و رسانه های اجتماعی
رسانههای اجتماعی و انجمنهای آنلاین منابع مفیدی برای بازرگانانی هستند که به دنبال گسترش استراتژی ساخت لینک و تعامل با سایر برندها در صنعت خود هستند. با ارسال محتوای مفید آنلاین با بکلینکها، ترافیک را از پلتفرمهای رسانههای اجتماعی به وبسایت خود هدایت کنید. اگرچه الگوریتم گوگل ممکن است لینکهای از رسانههای اجتماعی را به عنوان بکلینکهای معتبر در نظر نگیرد، اما شما همچنان در حال ایجاد آگاهی از برند و افزایش احتمال لینکشدن سایت شما توسط سازندگان محتوا هستید.
انجمنهای مرتبط با صنعت خود را پیدا کرده و به سوالات با راهحلهای تحقیق شده که شامل بکلینک به وبسایت شما میشود پاسخ دهید. ارائه اطلاعات مفید برای مشتریان بالقوه در انجمنها و رسانههای اجتماعی راهی عالی برای کسب ترافیک ارگانیک بیشتر برای سایت شما است.
لینک دادن به منشن های موجود
به طور منظم به دنبال منشن های شرکت، برند، محصولات، خدمات یا محتوای سئو خود در اینترنت باشید. ممکن است منشن های بدون لینک در صفحات وب پیدا کنید که ترافیک را به سایت شما ارسال نمیکنند. در این صورت، ممکن است به مالک سایت ایمیل بزنید و درخواست گنجاندن یک بکلینک به سایت خود بر اساس منشن کنید.
لینک دادن به منشن های موجود میتواند برای استراتژیهای بکلینک هر دو برند یک برد-برد باشد و فرصتی برای ایجاد ارتباط جدید با برندها و سازندگان محتوا در صنعت شما ایجاد کند. اگر اینفوگرافیکهای قابل اشتراکگذاری ایجاد کردهاید، میتوانید یک جستجوی ساده تصاویر گوگل انجام دهید تا ببینید کدام وبسایتها محتوای شما را به اشتراک میگذارند و کدام یک به وبسایت شما لینک میدهند.
ساخت لینک داخلی
یک استراتژی ساخت لینک داخلی شامل ایجاد لینکهایی در وبسایت شما است که ترافیک را به صفحات دیگر سایت شما ارسال میکند. لینکهای داخلی باکیفیت میتوانند مشتریان را درگیر وبسایت شما کنند و در مورد مناطق مختلف برند شما اطلاعات کسب کنند.
موتورهای جستجو مانند گوگل ساختار لینک داخلی وبسایتها را هنگام تعیین رتبههای جستجو اسکن میکنند. ساخت لینکهایی که مشتریان را به مقالات، پستهای وبلاگ، اینفوگرافیکها و ویدیوهای مفید دیگر در وبسایت خودتان هدایت میکنند، میتواند تجربه کاربری محتوای شما و همچنین تجربه رباتهای جستجوی اسکن کننده صفحات وب شما برای دادههایی که بر قرارگیری در SERP ها تأثیر میگذارند را بهبود بخشد.
نکاتی برای توسعه یک استراتژی ساخت لینک خوب
- مخاطب هدف خود را شناسایی کنید.
- محتوای خود را به طور مرتب حسابرسی کنید.
- متن لنگر واضح بنویسید.
- محتوای خود را برای موبایل بهینه کنید.
- به جای کمیت، روی کیفیت تمرکز کنید.
راههای مختلفی وجود دارد که میتوانید استراتژیهای ساخت لینک خود را بهبود بخشید، از جمله شناسایی مخاطب هدف، بهینهسازی برای موبایل و بهروزرسانی منظم محتوای خود. در اینجا چند نکته برای یادآوری هنگام توسعه استراتژی ساخت لینک شما آورده شده است.
مخاطب هدف خود را شناسایی کنید
مخاطب هدف خود را که بیشتر احتمال دارد با برند شما ارتباط برقرار کند تعیین کنید و انواع محتوا و وبسایتهایی را که بازدید میکنند تحقیق کنید تا ایدههایی برای شرکای بالقوه لینک ایجاد کنید. یکی از بهترین راهها برای به دست آوردن لینکهایی که رتبه شما را در SERP ها بهبود میبخشد، گوش دادن به آنچه مخاطبان شما میخواهند و سوالاتی است که میپرسند و شما میتوانید با محتوای خود به آنها پاسخ دهید.
محتوای خود را به طور مرتب حسابرسی کنید
ابزارهای حسابرسی میتوانند به شما در ارزیابی اقتدار دامنه و اقتدار صفحه کمک کنند، معیارهایی که برای پیشبینی رتبهبندی وبسایت شما در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) بر اساس کمیت و کیفیت منابع مرتبط با سایت شما استفاده میشوند. این امتیازها یک روش آسان برای اندازهگیری عملکرد استراتژی بکلینک شما و ردیابی نحوه مقایسه شما با رقبا هستند.
انکر تکست (Anchor Text) واضح بنویسید
استفاده از انکر تکست ساده و توصیفی (کلماتی که کاربران برای دنبال کردن یک لینک روی آن کلیک میکنند) میتواند درک اطلاعاتی که ارائه میدهید را برای مشتریان بالقوه و خزندههای موتور جستجو آسانتر کند. به عنوان مثال، یک متن لنگر فعال برای “چگونه یک برند پوشاک راه اندازی کنیم” جذابتر از “اینجا کلیک کنید” است.
طبق گفته گوگل، “انکر تکست خوب توصیفی، مختصر و مرتبط با صفحهای است که در آن قرار دارد و صفحهای که به آن لینک میشود.”
محتوای خود را برای موبایل بهینه کنید
با توجه به اینکه به طور تقریبی 75 درصد از ترافیک آنلاین به سایتهای خردهفروشی تجارت الکترونیک از طریق موبایل انجام میشود، بهینهسازی وبسایت و محتوای خود برای موبایل ضروری است. مطمئن شوید که محتوای شما و سایتهایی که به آنها لینک میدهید مناسب موبایل هستند.
روی کیفیت تمرکز کنید نه کمیت
بر ایجاد محتوایی که اطلاعات ارزشمندی را برای مخاطب هدف شما ارائه میدهد اولویت بندی کنید و فقط به وبسایتهای معتبری که برای خوانندگان شما ارزش قائل هستند لینک دهید. محتوای باکیفیت که لینکهای مرتبطی را در سایتهایی با اقتدار دامنه بالاتر کسب میکند، رتبه شما را در SERP ها بیشتر از تعداد زیادی بکلینک از سایتهای با شهرت ضعیف افزایش میدهد.
سوالات متداول
چگونه ساخت لینک میتواند به برند من کمک کند؟
ساخت لینک میتواند با بهبود جایگاه شما در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) به برند شما کمک کند، در نتیجه ترافیک بیشتری را به وبسایت شما هدایت میکند. یک استراتژی لینکسازی داخلی قوی کاربران را تشویق میکند تا زمان بیشتری را در سایت شما بگذرانند که میتواند منجر به افزایش آگاهی از برند و تبدیل بیشتر شود.
تحلیل بکلینک چیست؟
تحلیل بکلینک شامل بررسی دقیق کیفیت، کمیت و ارتباط بکلینکهای شما (لینکهای از سایتهای دیگر به سایت شما) است.
چه چیزی به عنوان محتوای لایق لینک محسوب میشود؟
محتوای لایق لینک اطلاعات ارزشمندی ارائه میدهد که برای مخاطب هدف شما مرتبط است.