هدف نهایی کسب و کارهای اینترنتی، جلب توجه مخاطبان و متقاعد ساختن آنها به انجام یک عمل است. به این کار فراخوان عمل (call to action) گفته میشود و صاحبان کسب و کارهای اینترنتی از روشهایی برای فراخوان عمل و جذب کاربران استفاده میکنند. یکی از شیوههای کارآمد در این موضوع، رپورتاژ آگهی است. رپورتاژ آگهیها میتوانند به سادگی مخاطب را به انجام اقدامات مختلفی نظیر خرید یک محصول، دانلود یک فایل و… متقاعد کنند.رپورتاژ آگهی میتواند متنی،صوتی و یا تصویری باشد. هدف رپورتاژ آگهی به طور معمول، پیدا کردن مشتری و مصرف کننده است. در ادامه با ما همراه باشید تا با یادگیری این روش، برند خود را به راحتی گسترش دهید.
رپورتاژ آگهی (Reportage) چیست؟
رپورتاژ در لغت به معنای گزارش تبلیغاتی است و یکی از روشهای پربازده برای جذب مخاطب است. در گذشته به مقالات تبلیغاتی در نشریات مکتوب مانند مجلات و روزنامهها رپورتاژ آگهی گفته میشد. با حرکت از رسانههای سنتی به رسانههای دیجیتال، رپورتاژ آگهی اکنون در تمام رسانهها مثل وبسایتهای خبری بزرگ و پلتفرمهای آنلاین دیده میشود.
به طور کلی رپورتاژ به محتوای تبلیغاتی اطلاق میشود که در سایتها و رسانههای مختلف با اهداف گوناگونی منتشر میشوند. اهدافی مثل اطلاع رسانی، رفع نیاز کاربران، معرفی محصول یا خدمات و… که در نهایت باعث افزایش آگاهی کاربران نسبت به شما و بهبود رتبه سئو سایتتان میشود.
هدف نوشتن رپورتاژ آگهی چیست ؟
سئو سایت به دو دسته تقسیم میشود:
سئوی داخلی که مجموعهی روشها و استراتژیهایی است که در بستر داخلی سایت انجام میشود و هدف نهایی آن رتبه گرفتن در موتور جستجوی گوگل است.
سئوی خارجی از طرفی، مجموعه روشهایی است که در بیرون از سایت اتفاق میافتد و یکی از مهمترین این کارها دریافت بک لینک است. به این معنا که در نهایت ،سایتهای معتبر دیگر به مطالب سایت شما لینک دهند.قرار دادن رپورتاژ آگهی در سایتها میتواند راهی برای بهبود سئو باشد.
مراحل اصلی نوشتن رپورتاژ آگهی
نوشتن رپورتاژ آگهی، شامل چند مرحله اصلی و نکاتی قابل توجه است که در ادامه آنها را مورد بررسی کامل قرار میدهیم.
شناخت و درک مخاطب خود
در تولید محتوا به صورت کلی اولین اقدام، شناخت مخاطب است. تجزیه و تحلیل شخصیت یا همان پرسونای مخاطب باعث میشود بتوانیم دقیق تر نیاز یا مشکل مخاطب را درک کرده و در مرحله بعد راه حل مشکلشان را به آنها ارائه دهیم.در رپورتاژ آگهی نیز، قدم اول برای جلب نظر مخاطب، شناخت اوست.
برای شروع میتوانید به تحقیق در مورد جواب سوالات زیر بپردازید:
- مخاطبان و کاربران نشریه مورد نظر چه کسانی هستند؟
- مخاطبان نشریه مورد نظر، به دنبال چه چیزی هستند؟
شناخت مخاطب، اولین گام برای نوشتن یک رپورتاژ موفق است.
جستجوی بهترین رسانه برای انتشار رپورتاژ آگهی
بهتر است رسانه ای را انتخاب کنید که مرتبط با حیطه کاری شماست. یعنی مخاطبان هدف مشترکی بین شما و رسانه مدنظر وجود دارد. برای انتخاب رسانه مناسب، بهتر است به تحقیق در مورد وبسایت یا نشریه مورد نظر بپردازید و مقالات آنها را مطالعه کنید. رپورتاژ آگهی شما باید با مطالب رسانه مدنظر همخوانی داشته باشد.
مشاور باشید نه فروشنده
برای پر بازده بودن رپورتاژ آگهی، باید توجه داشته باشید که مخاطبان به شما به چشم یک همراه نگاه کنند که در حال کمک به آنها برای تصمیم گیری است. اکثر افراد این اشتباه راه انجام میدهند و بیشتر به دنبال فروش محصول و خدمات خود به مخاطب هستند. این رفتار باعث میشود نتیجه ی خوبی از سمت مخاطبان خود نبینید.
مشکلات و نیاز مخاطب را هدف قرار دهید
در رپورتاژ آگهی باید سعی کنید به مخاطب این حس را القا کنید که متوجه نیازها و مشکلات او هستید. اینکه میدانید مخاطب از چه چیزی رنج میبرد؟ به چه خدمات یا محصولی نیاز دارد؟ با در نظر گرفتن این نکته،مخاطب جذب خدمات یا محصول شما میشود.
معرفی سرچشمه مشکلات مخاطب
پس از اینکه مشکلات مخاطب را درک کردید، نوبت به آن میرسد که به اصطلاح، دشمنی را به مخاطب معرفی کنید. به مخاطب بگویید چه چیزی موجب رنجش آنها شده. مخاطبان هدف را حول محور نفرت از آن عامل جمع کنید که بتوانید در مرحله بعد راه حلی برای مشکلات آنها معرفی کنید.
راه حل مشکل شما در دست ماست
در این مرحله میتوانید مخاطب را با خدمات یا محصولاتی که ادعا دارید راه حل مشکلشان است، آشنا کنید. باید با مهارت، از مزایای محصول یا خدمات خود، به مخاطب بگویید و آنها را متقاعد کنید که راه حل مشکلاتشان در دستان شماست.
اثبات خود به مخاطب
در ادامه مرحله قبل، حالا وقت آن میرسد که با ارائه اطلاعات آماری، حقایق و نظرات سایر مخاطبان ، ادعاهای خود در مورد محصول یا خدمات خود را اثبات کنید.
صداقت کلید اصلی رپورتاژ موفق
رپورتاژ نویسان باید یک قالب داستانی خلق کنند. البته نکته مهم در این داستان سرایی این است که باید فاقد هر گونه دروغ یا اغراق باشد. بزرگنمایی بیش از حد، برخلاف تصور اکثر افراد، نتیجه معکوس داده و نه تنها سبب جذب مخاطب نمیشود، بلکه باعث کاهش اعتبار کسب و کار شما میشود. برای جذب مخاطبان وفادار، در ابتدا باید از کیفیت محصول و خدمات خود اطمینان پیدا کنید و سپس با اثبات این کیفیت به مخاطب، بدون دروغ آنها را متقاعد کنید.
فراخوانی عمل
مرحله نهایی فراخوانی عمل است. این یعنی مخاطب از تمام مراحل قبل عبور کرده و حالا تصمیم به انتخاب محصول یا خدمات شما گرفته. در این مرحله شما باید راههای ارتباطی را به صورت واضح به مخاطب اعلام کنید.مثلا در انتهای رپورتاژ به مخاطب بگویید از سایت شما بازدید کند. البته انجام دادن یا ندادن این مرحله بستگی به اهداف شما دارد. به طور مثال اگر هدف شما از انتشار رپورتاژ آگهی فقط افزایش آگاهی مخاطب نسبت به برند شما است، نیازی به استفاده از این مرحله نیست.
سوالات متداول
رپورتاژ آگهی چیست؟
رپورتاژ آگهی هرگونه مطلبی است که هدف از انتشار آن جذب مخاطبان هدف است. اما به شیوه ای نوشته میشود که بیشتر از تبلیغ بودن، شبیه به یک خبر یا مقاله است.