سفرهای بین شهری، سخنرانیهای عروسی و بازاریابی شبکههای اجتماعی چه وجه مشترکی دارند؟ برنامه ریزی. من یقین دارم که نمیتوانم در سفر جاده ای یا سخنرانی عروسی به شما کمک کنم، اما میتوانم به شما کمک کنم تا یک تقویم محتوای رسانههای اجتماعی برای سازماندهی کمپین بازاریابی بعدی خود ایجاد کنید.
تقویم شبکه های اجتماعی چیست؟
تقویم محتوای رسانههای اجتماعی، خلاصه ای از پستهای آینده شما است که بر اساس تاریخ و زمان، سازماندهی شدهاند. یک تقویم رسانههای اجتماعی، میتواند یک صفحه گسترده تقویم دیجیتال یا داشبورد تعاملی باشد.
برای دریافت بیشترین ارزش از تقویم رسانههای اجتماعی خود، ممکن است نیاز به موارد زیر باشد: تاریخ و زمانی که یک پست منتشر میشود، اکانت یا شبکه رسانه اجتماعی هر پست و مطالبی که باید شامل شوند مانند کپی، هشتگ، پیوندها و گرافیک.
مزایای استفاده از تقویم محتوای رسانه های اجتماعی و برنامه ریزی محتوا
همه ما مشغول هستیم، و به ناچار، برخی از وظایف ممکن است از بین بروند. محتوای رسانههای اجتماعی نیز همینطور است. یک استراتژی موفق رسانههای اجتماعی مستلزم انتشار منظم و تعامل با دنبالکنندگان برای دیدن نتایج مثبت است چه به دنبال فروش، شناسایی برند، تولید سرنخ یا هر سه باشید. بنابراین، اگر در حال حاضر محتوای رسانههای اجتماعی خود را برنامهریزی نمیکنید، در اینجا چند مزیت برای جلب توجه شما وجود دارد: هنگامی که اتفاق دور از انتظاری رخ دهد، به راحتی برنامه خود را تغییر دهید. با یک تقویم محتوای رسانههای اجتماعی، میتوانید برای هفتهها یا ماههای کامل پستها را از قبل برنامهریزی کنید و ساعات کاری خود را برای استراتژیهای آینده آزاد کنید. بهترین بخش این است که همیشه میتوانید فضایی برای اخبار فوری یا رویدادهای جاری در کار خود بگذارید. در غیر این صورت، زمان ارزشمندی را صرف جستجوی روزانه در اینترنت برای اشتراکگذاری محتوا خواهید کرد.
محتوا را فقط برای مخاطبان خود تنظیم کنید
همه بازاریابان رسانههای اجتماعی، باید برای ایجاد پیامهای سفارشی برای هر شبکه، زمان بگذارند، زیرا هر مخاطب انتظار دارد چیز متفاوتی را در هر شبکه ببیند. برای مثال، فالوورهای اینستاگرام شما میخواهند ریلز و ویدیو ببینند، در حالی که دنبالکنندگان توییتر شما صدای سریع و نقل قولهای قابل اشتراکگذاری را دوست دارند. برنامه ریزی این محتوا با استفاده از تقویم محتوای رسانههای اجتماعی باعث صرفه جویی در وقت شما در طول هفته میشود. یک برنامه ریزی برای محتوای رسانههای اجتماعی میتواند به شما کمک کند به طور مداوم در هر کانال اجتماعی پست بگذارید. این یکنواختی، یک روال برای دنبال کنندگان شما ایجاد میکند و به شما در ایجاد اعتماد کمک میکند.
بهبود همکاری
یک تقویم مشترک میتواند همکاری با تیمهای داخلی و خارجی را بهبود ببخشد. به همه اجازه میدهد به آنچه در تقویم است دسترسی داشته باشند و به شما دلیلی برای اتصال مجدد میدهد. از انتظار یا ارسال ایمیلهای لحظه آخری برای پیوندها، وضعیت پروژه یا مشارکت صرف نظر کنید. برنامه ریزی محتوای اجتماعی یک راه ساده را در اختیار شما قرار میدهد که تا قبل از اینکه به چیزی احتیاج پیدا کنید، به همه اطلاع دهید که به چه چیزیهایی نیاز دارید.
ردیابی عملکرد ساده
بدون تقویم، همه ما محتوا را در فضای خالی منتشر میکنیم و نمیتوانیم تصاویر بزرگ و عملکرد گذشته را ردیابی کنیم. با یک تقویم، شما تجزیه و تحلیل میکنید که کدام محتوا بهترین عملکرد را دارد تا استراتژی خود را بر اساس آن تنظیم کنید. اگر نوع خاصی از پستهای گذاشته شده، بازدیدهای قابل توجهی دریافت کرد، میتوانید آن را برای موضوعی متفاوت دوباره ایجاد کنید و مطمئن باشید که همان موفقیت را مشاهده میکنید. برنامهریزی محتوا با تقویم همچنین میتواند به شما در پیگیری تاثیر و بازگشت سرمایه برای فعالیتهای مربوط به رسانههای اجتماعی کمک کند.
مخاطبان جدید
با کمک برنامهریزی محتوا، میتوانید برای تعطیلات، رویدادها و روزهای بزرگداشت مانند روز درختکاری یا اعیاد بیشتر برنامهریزی کنید. این امر باعث میشود که بتوانید محتوای خود را متناسب کنید و با مخاطبان بیشتری درگیر شوید.
نحوه ایجاد تقویم شبکه های اجتماعی
برای ایجاد یک تقویم رسانه اجتماعی موثر، باید یک سری اقدامات مهم انجام دهید که در ادامه آنها را بررسی میکنیم:
حسابرسی رسانه های اجتماعی را انجام دهید
حسابرسی رسانههای اجتماعی، حضور، حسابها و مشارکت شما در رسانههای اجتماعی را ارزیابی میکند. این کار به شما امکان میدهد ببینید چه چیزی کار میکند، چه چیزی خوب نیست، و کجا را بهتر کنید. در تجربه من، حسابرسی چیزی فراتر از تجزیه و تحلیل عملکرد رسانههای اجتماعی شماست. همچنین میتواند به شما در درک بهتر علایق، عادات و انتظارات مخاطب هدف کمک کند و سرنخهای مهمی در مورد نحوه تعامل آنها با محتوای شما به شما بدهد.
حسابرسی کانالهای رسانههای اجتماعی شما همچنین میتواند درک اینکه چگونه حضور رقبا در رسانههای اجتماعی میتواند بر عملکرد شما تاثیر بگذارد را آسانتر کند. این یک راه عالی برای درک اینکه به چه گرایشها، ابزارها و ویژگیهای رسانههای اجتماعی باید توجه داشته باشید است.
- همانطور که حسابرسی خود را کامل میکنید، مطمئن شوید که عملکرد فعلی محتوای رسانههای اجتماعی خود را بررسی و تجزیه و تحلیل میکنید.
- استراتژی محتوای اجتماعی خود را به اهداف تجاری مرتبط کنید.
- حساب رسانههای اجتماعی رقبای خود را با این الگوهای تحلیل رقابتی بررسی کنید.
- کانالهای رسانههای اجتماعی و محتوایی که پست میکنید را انتخاب کنید.
هنگامی که حسابرسی خود را کامل کردید، نوبت به استفاده از آنچه آموخته اید است. فعالیتی که در این راستا انجام میدهید باید به شما این حس را بدهد که چه کاری را درست انجام میدهید، کجا باید آزمایش کنید و کدام کانالها برای مخاطبان شما بهترین هستند.
کانالهای رسانههای اجتماعی خود را انتخاب کنید
جمعیت شناسی مخاطبان هدف، اطلاعاتی است که برای برنامه ریزی محتوای شما نیاز است، زیرا در صورت اشتراک گذاری محتوایی که میدانید مخاطبان شما از آن لذت میبرند، احتمال دستیابی به اهداف بازاریابی خود را بالا میبرید. شما میخواهید برخی تحقیقات در بازار انجام دهید، که میتواند به شما کمک کند محبوبترین پلتفرم رسانههای اجتماعی را برای مخاطبان خود پیدا کنید.
نکته: حضور خود در رسانههای اجتماعی را بر روی یک پلتفرم متمرکز کنید. به عنوان مثال، برند لوازم آرایشی Glossier در بسیاری از پلتفرمها از جمله اینستاگرام، تیک تاک، فیسبوک، توییتر، یوتیوب، ردیت و لینکدین حضور قدرتمندی دارد. برند بهداشتی و زیبایی Golden با حضور در چندین پلتفرم تعادل برقرار میکند. اما هر دو آنها بر انتشار محتوا و تعامل با ریلزهای اینستاگرام تمرکز دارند.
برنامه ریزی کنید که چه محتوایی را باید برای هر کانال ایجاد کنید
هنگامی که پلتفرمهای خود را انتخاب کردید، وقت آن است که محتوای رسانههای اجتماعی خود را برنامه ریزی کنید. برای شروع فرآیند برنامه ریزی، تیم و بودجه خود را بررسی کنید تا میزان قابل قبولی، محتوای باکیفیت تولید کنید. اگر محتوا را به صورت دستهای ایجاد کنید، اغلب میتوانید محتوای باکیفیتتر و با هزینه کمتر تولید کنید، که برنامهریزی دقیق محتوا را ضروری میکند. سپس، از راهنمای برند خود و تجزیه و تحلیل حسابرسی اجتماعی برای ایجاد محتوایی استفاده کنید که با مخاطبان شما هم راستا شود.
ترکیبی هوشمندانه از محتوای اجتماعی ایجاد کنید
بهتر است محتوای متنوعی ایجاد کنید. ویدیوها محبوب هستند، اما تصاویر، پستهای مبتنی بر متن، اینفوگرافیکها، توصیفات، و پخشهای زنده نیز قدرتمند هستند. آن را مخلوط کنید تا فیدهای خود را تازه و جذاب نگه دارید. همچنین این یک راه مفید برای ماندن در روندهایی است که از هر پلتفرم بیشترین استفاده را میکنند.
تصمیم بگیرید که تقویم شما شامل چه مواردی باشد
صرف نظر از اینکه چگونه محتوای اجتماعی خود را برنامه ریزی میکنید (مانند فصل، استراتژی، کمپین و…)، توصیه میکنم تصمیم بگیرید که چه محتوایی را در تقویم خود میخواهید تا نتیجه دلخواه خود را سازماندهی کنید. برای شروع، تقویم شما باید شامل موارد زیر باشد: پلتفرمهایی که استفاده میکنید، روز و ساعت انتشار پستهای شما، پیوندها، گرافیکها، فیلمها، و کپی داشتن اندازه تصویر پلتفرم، هشتگهای کمپین و نکات سریع. کد نویسی رنگ نیز برای تصمیم گیری در یک نگاه در هر ماه عالی است.
بازخورد دریافت کنید
پس از تکمیل تقویم خود، آن را با تیم و سهامداران خود به اشتراک بگذارید تا بازخورد آنها را دریافت کنید و مطمئن شوید که نیازهای همه را براورده میکند. تقویم رسانههای اجتماعی شما باید یک برنامه آسان برای درک باشد که با استراتژی رسانههای اجتماعی شما هم راستا باشد. اگر همه چیز هماهنگ باشد، نباید هیچ شگفتی بزرگ یا سردرگمی در زمانی که همکاران برنامه شما را بررسی میکنند، وجود داشته باشد. الگوی ماهانه در تقویم رسانههای اجتماعی ما هنگام به اشتراک گذاشتن طرح خود با سهامدارانی که میخواهند تصویر کلی را درک کنند، اما نیازی به وارد شدن به جزئیات جزئی ندارند، مفید است. بخشهای دیگر این ابزار برای مدیران رسانههای اجتماعی که در حال برنامهریزی و ارسال در رسانههای اجتماعی هستند، مفید واقع میشود. هنگامی که تمام این مراحل را کامل کردید، حرکت بعدی این است که در واقع تقویم خود را با یک الگو یا ابزار ایجاد کنید.
بهترین تقویم شبکههای اجتماعی چیست؟
بهترین تقویم رسانههای اجتماعی که در وقت شما صرفه جویی میکند، فرآیندها را ساده میکند و به شما کمک میکند که هوشمندانهتر کار کنید و نه سختتر. از یک نفر در تیم خود بخواهید که یکی را آزمایش کند و یافتههای خود را گزارش دهد. ممکن است ابزاری را بیابید که به شما کمک میکند به KPI بعدی رسانههای اجتماعی خود برسید. به یاد داشته باشید، هر تیم رسانه اجتماعی متفاوت است. ترکیب این ابزارها میتواند به شما کمک کند تا استراتژی خود را به طور موثر اجرا کنید تا ROI را افزایش دهید.