روشها و استراتژیهای زیادی در تولید محتوا وجود دارد و یکی از کارآمدترین تکنیکها،مدل خوشهای یا تاپیک کلاستر (topic cluster) است. کیفیت محتوا تولید شده نقش مهمی در سئو سایت ایفا میکند و اگر به صورت اصولی و با استفاده از استراتژیهای مطمئن نوشته شود، میزان ترافیک ارگانیک سایت ما را افزایش میدهد. متخصصان تولید محتوا، به دلیل تغییر الگوریتمهای گوگل در طی سالهای اخیر، روش تاپیک کلاستر را جایگزین روشهای قبلی کردهاند. با توجه به اصول و قواعد مدل خوشهای توانستهاند جایگاه سایت خود را در موتور جستجوی گوگل ارتقا دهند.
مدل خوشه ای محتوا یا تاپیک کلاستر چیست؟
قبل از اینکه به تاپیک کلاستر بپردازیم باید به این توجه کنیم که مدلهای مختلفی برای تولید محتوا وجود دارند. مثل مدل همیشه سبز، محتوای وایرال، محتوای زرد و… اما چرا استفاده از مدل خوشه ای در بین محتوا نویسان حرفه ای متداول تر است؟
جواب این سوال در نگاهی به تغییرات الگوریتم گوگل است. موتور جستجوی گوگل در سالهای اخیر با توجه به نحوه جستجوی کاربر، تغییراتی در الگوریتم خود ایجاد کرد. گوگل با کشف ارتباط بین کلمات و محتواها، الگویی میسازد تا در نتیجه بهترین نتایج را به کاربر نشان دهد. در این مرحله مدل خوشه ای به کمک محتوا نویسان آمده و این ارتباط را بین صفحات محتوا ایجاد میکند تا در نهایت در رده بندی گوگل، جایگاه بهتری کسب کنند. به طور خلاصه، مدل خوشه ای محتوای ما را سازماندهی کرده و به وب سایت ما ساختاری منظم و منسجم میدهد.
مزایای استفاده از مدل خوشه ای (Topic cluster)
حالا که تا حدودی با این استراتژی آشنا شدید ممکن است این سوال ایجاد شود که مزایای مدل خوشه ای چیست و چرا اینقدر اهمیت دارد؟
صفحه اول جستجوی گوگل را تصاحب کنید
طبق آزمایشات سایت هاب اسپات بین رتبه سایت در گوگل و تعداد لینکهای داخلی ، ارتباط مستقیمی وجود دارد. بنابراین اثر لینکهای داخلی از آن چیزی که فکر میکنید بیشتر است و اهمیت بسیار بالایی در سئو سایت شما دارد. همچنین در طی ایجاد یک کمپین ساخت لینک داخلی توسط ninja outreach ،ترافیک سایت افزایش 40 درصدی داشت. وجود این لینکهای داخلی به تدریج باعث بازدید بیشتر صفحات و در نتیجه بهبود سئو سایت شما میشود.
ایجاد حس اعتماد در مخاطب و افزایش اعتبار شما
تاپیک کلاستر و تقسیم بندی موضوعی هوشمندانه شما،سبب ایجاد حس ارزشمندی مطالب در مخاطب میشود. شما با این استراتژی به مخاطب هدف نشان میدهید که تخصص لازم در قلمرو مورد نظر را دارید. مخاطب متوجه میشود که اطلاعاتی که شما ارائه کردید جامع و کامل است و نیازی به خروج از صفحه شما و بررسی صفحات دیگر ندارد. این مسئله یک تجربه کاربری مفید ایجاد میکند.
کاهش نرخ پرش (bounce rate)
در قسمت قبل به نرخ پرش اشاره ای کردیم. نرخ پرش به مفهومی اطلاق میشود که در آن به میزان جذابیت مطلب شما برای مخاطب اشاره دارد. یعنی درصد کاربرانی که پس از خواندن مطلب شما، بدون هیچ تعاملی از صفحه خارج میشوند. در نتیجه هرچقدر نرخ پرش کمتر باشد بهتر است.
مدیریت محتوایی و موضوعی
اگر محتواها و مطالب شما سازماندهی نشده باشند، پس از مدتی با مشکلات اساسی در محتوا نویسی مواجه میشوید. امار محتواهایی که نوشته اید و باید بنویسید از دست میدهید و با کمبود موضوع روبرو میشوید. روش خوشه ای مانند یک دفتر برنامه ریزی این مشکل را تا حدودی رفع میکند.
نحوه ایجاد مدل خوشه ای
ابتدا به بررسی اجزا مدل خوشه ای میپردازیم. سه جز تشکیل دهنده در این روش وجود دارد:
- هسته مرکزی (pillar page): هسته اصلی صفحه وبسایت ما، شامل مطالب گسترده و جامعای است که به سوالات کاربران پاسخ میدهد و در واقع نقش یک راهنما را برای موتورهای جستجو دارد تا با توجه به محتوای کلی ،مخاطبان را به صفحه هدایت کند.
- محتوای خوشه ای (cluster content): در واقع اگر هسته مرکزی یا پیلار پیج را تنه یک درخت در نظر بگیریم؛ محتوای خوشه ای برگها و میوههای این درخت است.
- پیوندهای داخلی (internal links): در این درخت فرضی، پیوندها یا لینکهای داخلی در نقش شاخهها هستند و به عنوان یک رابط بین هسته مرکزی و محتوای خوشه ای عمل میکنند. پیوندهای داخلی به گوگل نشان میدهند که سایت شما ساختار مناسبی دارد و بین مطالب سایت شما ارتباط وجود دارد و این نشان دهنده تخصص شما در آن موضوع خاص است.
برای تولید محتوای خوشه ای ابتدا باید هستههای اصلی محتوای خود را تعیین کنید. توجه داشته باشید که هسته مرکزی شما باید موضوعی باشد که در بر گیرنده جزئیات و مطالب دیگری هم هست. دقت کنید که انتخاب هسته مرکزی مناسب، مهم ترین مرحله تولید محتوا شما میباشد و اگر موضوع مناسبی را انتخاب نکنید، با نتیجه مورد نظر خود روبرو نخواهید شد. پس از تعیین هسته محتوایی، نوبت به نوشتن خوشههای محتوایی و تعیین موضوعات فرعی میرسد. دقت کنید که خوشههای محتوایی باید شامل کلمات کلیدی مرتبط با هسته ی محتوایی و همچنین برطرف کننده سوالات و نیازهای مخاطبان باشند. در مرحله بعد باید بین محتواهای نوشته شده لینکهای داخلی ایجاد کنید و هر خوشه را به خوشه دیگر لینک دهید. در آخر باید تمامی خوشه های محتوایی را به صفحه اصلی سایت پیوند دهید. در مرحله ایجاد لینک داخلی بین خوشه های محتوایی، باید به متن لینک شده (Anchor text) توجه شود که تا حد ممکن به کلمه کلیدی هدف مرتبط باشد. شاید در ابتدا انجام این کارها زمان بر به نظر برسد اما در نهایت محتوای شما را ساختار یافته و ارزشمند تر میکند؛ هم از نگاه مخاطبین و هم از نگاه موتور جستجوی گوگل (SERP).
انتخاب موضوع خوشه
انتخاب موضوع برای خوشه ممکن است چالش برانگیز باشد. در ادامه سعی میکنم کمی از این چالش را حل کنم. موضوع اصلی مطلب یا هسته مرکزی را مشخص کرده اید. حالا نوبت به انتخاب موضوعات خوشه ای میرسد. در این مرحله بهتر است قبل از شروع به نوشتن، سوالاتی از خود بپرسید:
چه سوالاتی ممکن است در ذهن مخاطب من ایجاد شود؟
چه کلمات کلیدی ای نیاز به توضیح بیشتر دارند؟
آیا مطالب من به حد کافی گسترده است؟ آیا به اکثر سوالات مخاطب من پاسخ میدهد؟
برای رسیدن به پاسخ این سوالات، میتوانید به سادگی کلمه کلیدی موضوع خود را سرچ کنید و مطالب سایتهای دیگر را مطالعه کنید. تحقیق کنید که سایتهای دیگر راجع به چه مسائلی صحبت کرده اند. تاپیک کلاستر این امکان را به شما میدهد که پس از مدتی با به روز رسانی مطالب خود، زنجیره خوشههای دیگری را به هسته مرکزی خود مرتبط کنید. با اضافه کردن جزئیات، محتوای خود را گسترش دهید.
سوالات متداول
مدل خوشه ای یا تاپیک کلاستر چیست؟
محتواهایی به شکل ستون و زیرمجموعه ساخته شده اند. یعنی برخلاف مقاله جداگانه و مستقل، در تاپیک کلاستر موضوعات ما به هم دیگر مرتبط هستند.
پیلار پیج (pillar page) چیست؟
محتوای پیلار در واقع ستون اصلی محتوا است که موضوعات خوشه ای حول محور این ستون و در رابطه با این ستون نوشته شده اند.